lördag, december 30, 2006

Rustik gris

Årets Kock 2007 har tema rustik elegans. Tillbaka till rötterna och äkthet. En huvudråvara är unggris och kockarna ska själva få åka ut till Slakthusområdet och välja detalj. Detta får mig att tänka på måltider som jag ätit framför allt i Spanien, alltid goda i sin enkelhet, typ dessa:


Unggris på stämningsfulla Hotel España i Barcelona, läs mer här.


Rustikt värre i Baskien, den lokala krogen i byn Esteban.


Vilket osökt leder mig in på de svartvita baskiska grisarna som bor i sådana här hus. 1929 fanns 158000 sådana, 2000 fanns bara 1500 kvar. Nu ökar beståndet lite, 2004 var de 2000.

Uppdatering:
Såg att fler skrivit om Årets Kock. Och apropå den tävlingen så går jag och funderar över om jag ska tacka ja till att träffa förra årets vinnare och äta mat som inspirerats av hans vinnarresa till Oman som han bloggar om här.



5 Comments:

Blogger Alice said...

Det tycker jag bestämt att du ska göra, så att vi får ses!

måndag, januari 01, 2007 7:15:00 em  
Blogger Bendel said...

Aha, nu har jag bestämt mig - see you!

tisdag, januari 02, 2007 12:37:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh, jag önskar att dina grisbilder vore lite större.

tisdag, januari 02, 2007 1:31:00 em  
Blogger Bendel said...

Kanske gör jag om dessa så de blir lite större, hur som helst kommer jag fortsättningsvis ha stora grisbilder. Kul att det finns fler som gillar grisar!

tisdag, januari 02, 2007 3:03:00 em  
Blogger admasonscottish said...

Sami’s Cafeteria is a full-line food service company for Corporate Catering, Breakfast Platter, American Box Lunch and Catering Menus.

Corporate Catering -

torsdag, januari 02, 2014 8:49:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home