tisdag, juli 24, 2007

Varm bulgur och färssallad

När vitkålen är som mjällast brukar mamma göra en gryta som jag är väldigt förtjust i. Hon bryner strimlad vitkål, tärnad morot, nötfärs och ris i ganska mycket smör i en tjockbottnad gryta. Saltar och pepprar. Häller sedan över vatten och låter det puttra tills riset är kokt.

Denna rätt smakar som en mellanösternvariant på den grytan. Första gången gjorde jag den med inspiration från jag minns inte var, med tiden har det blivit "mitt" recept.




2 dl bulgur, okokt

3 morötter, i små tärningar
1/2 purjolök, skivad
1 litet blomkålshuvud, ca 400 g, i små buketter
500 g lammfärs
1 tsk garam masala
1 1/2 tsk gurkmeja
smör
salt
1 kruka persilja

Sås:
2 dl turkisk youghurt
1 vitlöksklyfta, pressad
1 msk mynta, hackad
salt
peppar

Blanda ihop såsen.
Koka bulgur, spola med kallt vatten och låt rinna av.
Fräs morot, lök och kål i smör i en panna. Krydda med hälften av kryddorna. Lägg åt sidan.
Fräs färsen, tillsätt restrerande kryddor och häll tillbaka grönsakerna.
Blanda slutligen ned bulgur i pannan och värm upp allt. Strö över persilja.
Servera med såsen och vitt surdegsbröd.



9 Comments:

Blogger Viktoria said...

Det ser smaskens ut (skrivs ut). Vitkål skulle väl funka i ditt recept också.

tisdag, juli 24, 2007 1:14:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja, det funkar säkert minst lika bra.

tisdag, juli 24, 2007 2:59:00 em  
Blogger Kristian said...

Apropå surdegsbröd, kan du rekommendera en bok med bra brödrecept med surdeg?

tisdag, juli 24, 2007 4:13:00 em  
Blogger Bendel said...

Spontant kan jag inte det, tyvärr. Trots att det är så många som intresserar sig för ämnet. Iaf inte med bara surdeg.

Två tankar dyker dock upp i mitt huvud. En av mina favoritbagare (för att han är så kunnig, klok och sympatisk) är Erik Olofson som nu driver Rute stenugnsbageri på Gotland, tidigare Rosendal. Han är pedagogisk och klurig. Vet att han gjorde en bok då han jobbade på Rosendal, kanske kan det vara något. Om inte håller han populära kurser.

The Bread Bible av Rose Levy Beranbaum är ju klassisk. Har inte den själv men har läst i den. Dock innehåller den inte bara surdeg och så tycker jag själv att det kan vara klurigt att översätta måtten just när man bakar.

Ska klura lite på din fråga.

tisdag, juli 24, 2007 4:42:00 em  
Blogger K said...

Aha, är det där en bra bulgur?

Det finns en hel del surdegsrecept i Jan Hedhs "Bröd". Jag bakar ständigt hans "Rågbröd med surdeg" och ska snart testa det finska surdegsbrödet i samma bok.

tisdag, juli 24, 2007 8:39:00 em  
Blogger Bendel said...

Helt ok bulgur, det var första gången jag använde det märket. Köpt på COOP (fd Forum) i Bromma.

Gillar Jan Hedhs "Bröd" och har bakat ur den vid nåra tillfällen. Gillar även honom som person för att han är så generös och inspirerande. Apropå surdeg visade han mig hur man gör levain som jag tycker mycket om (Valhallabageriet har bästa levainbrödet i stan). Men tordes inte rekommendera boken rakt av då jag hört så många delade meningar om den, att recepten inte stämmer och sånt.

tisdag, juli 24, 2007 9:11:00 em  
Blogger Bendel said...

några

tisdag, juli 24, 2007 9:36:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Ser och verkar ju supergott.

onsdag, juli 25, 2007 8:51:00 em  
Blogger Bendel said...

Hej Kristian! Hoppas du ser det här. I slutet av augusti ska jag delta som jurymedlem i matlagningstävlingar och kommer att träffa flera brödhantverkare, ska kolla frågan om surdegsböcker med dem.

måndag, juli 30, 2007 5:34:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home