lördag, augusti 11, 2007

Längtar till finska inlandet

När jag pratar med mamma om hennes visit hos våra finska släktingar inser jag hur dum jag är som inte också hälsar på dem. Varje sommar vill jag men det är alltid något annat som lockar mer.

Bara en sån sak som att på gården där mor växte upp, som numera drivs av hennes bror, är det fortfarande obligatoriskt med bastubad på torsdagarna. I rökbastun vid ån som rinner genom ägorna. Självklart doppar man sig i det iskalla vattnet då kroppstemperaturen känns på gränsen till outhärdlig. Trots att det gått 15 år sedan jag var där senast minns jag dofterna från röken som ligger kvar i bastun, björkruskorna och de fuktiga trasmattorna på bänkarna man sitter på i vilorummet. Kvällen avslutas med korvgrillning, enda tillfället i veckan det tillåts att gå ned i jordkällaren och välja en läsk/öl.

I det stora lantköket finns en vedugn. Där bakar min moster rieska. När jag växte upp var det mormors jobb. Jag älskade att se på hur hela det enorma köksbordet fylldes med bröd. Och att få äta rieskan varm med bara gårdens smör på och dricka fet opastöriserad mjölk till.

Mamma berättar om hur mycket jordgubbarna och färskpotatisen de åt smakade. Och om alla charkprodukter hon köpte med sig hem.

Nästa vecka åker jag till Helsingfors. Det närmar sig.



10 Comments:

Blogger K said...

Starta en resebyrå, jag kommer!

söndag, augusti 12, 2007 6:57:00 em  
Blogger Dubbelörn said...

Ohhhh bastu med björklövsruskor får mig att känna dofterna...

Nästa sommar så ska vår vedeldade timrade bastu vara på plats!!

Kram

söndag, augusti 12, 2007 10:36:00 em  
Blogger Bendel said...

K - vilken bra idé. På gården bor man och äter gratis bara man är beredd på att få hjälpa till med exempelvis hö och skogsarbete. Så som det alltid varit.

Dubbelörnen - härligt det låter med bastun.

måndag, augusti 13, 2007 5:31:00 em  
Blogger Dubbelörn said...

Ja så kommer jag ju urspr fr Tornedalaen så en dusch är bara en dusch, men en bastu det är EN BASTU!! *gapskratt*

Kramar

måndag, augusti 13, 2007 9:34:00 em  
Blogger Bendel said...

En bastu är verkligen en bastu!

onsdag, augusti 15, 2007 1:58:00 fm  
Blogger Kristian said...

Måste besöka mina föräldrars sommarstuga igen, har säkert varit 4-5 år sen jag använde deras fina bastu. Från den springer man sen 100m (över en landsväg) för att hoppa i sjön. Utan brygga för den tog isen för tre år sen.

onsdag, augusti 15, 2007 9:16:00 em  
Blogger Bendel said...

Klart du ska! Är bastun vedeldad? Det måste vara roligt att råka komma åkandes på vägen då ni springer till badet! :)

torsdag, augusti 16, 2007 8:06:00 fm  
Blogger Kristian said...

Man får ta badrocken med sig, bästa sättet att både konservera värmen i huden och anständigheten i trafiken... :)

torsdag, augusti 16, 2007 3:17:00 em  
Blogger Kristian said...

Jo det är en vedeldad bastu, väggar av timmerstockar, två lavar och med grästak. Ganska liten ändå men med ett yttre rum för ombyte. Beställd i delar från Finland och monterad på en sommar. Var det bara närmare till sjön vore den perfekt.

torsdag, augusti 16, 2007 3:21:00 em  
Blogger Bendel said...

Vilken skatt! Och det var 4-5 år sedan du var där! :)

torsdag, augusti 16, 2007 3:36:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home