tisdag, augusti 21, 2007

Troikka

Hemma igen! Borta ett par dagar från jobbet och det känns som jag halkat efter direkt. Men jag ska försöka behålla känslan från Helsingfors nu när jag sätter fart igen, för den tycker jag om - exotisk, kontinental, bekant, mysig och storstadig på en och samma gång. Ändå hann vi bara göra de mest självklara.

I lördags tog vi oss till västra stadsdelen Töölö och åt middag på ryska restaurangen Troikka. Har legat på samma plats och sett likadan ut sedan 20-talet. Hela besöket kändes som ett drömskt tillstånd, en resa till en annan tidsålder. Enklast att beskriva detta är med bilder. Det ni inte kan se är den nostalgiska ryska musiken som spelades och de korrekta men jovialiska kyparna.



Som att sitta i en Rembrandt-tavla tyckte maken.




Köket hälsade oss välkomna med vitlökssoppa som smakade lite som en sås jag gjorde förr till rådjur då man kokar en hel vitlök länge i några dl mjölk. Vitlökssmaken blir då mycket mild.

Min förrätt bestod av klassiska kombon finsk/rysk saltgurka (som ett mellanting mellan svensk saltgurka och smörgårgurka), smetana (ungefär som en blandning mellan gräddfil och créme fraiche) och honung.



Åke valde Vorschmack gjord på lammfärs, sill och lök + potatismos. Till detta serverades finhackad saltgurka och rödbetor samt smetana.



Till varmrätt åt jag (ox-)Filé á la Stroganov med potatispuré. Mastigt men smekande lent. Även till detta serverades hackad saltgurka och rödbetor.



Åke lät Lammstek på armeniskt vis smaka. Rätten - lammstek och rotfrukter - var tillagat i ugn på en gjutgjärnsplatta som också användes vid serveringen. Bilden ovan visar tillbehören, en sås och rödvinskokta vitlöksklyftor.



Halvlek.



Min efterätt: Sibiriska isade tranbär med varm kolasås. Det satt fint med något syrligt efter den gräddiga varmrätten.



Åke avslutade med Rysk tebricka - te som smakde lite tjära och något sött, hallonsås, sockerkaka, mördegskaka och ett par chokladbitar.



11 Comments:

Blogger Ilva said...

du har varit saknad! Och det är beundransvärt att du lyckas matcha dina kläder med restaurangen! hinner ju inte komma hem till Italien innan du lyckas få mig att vilja åka till Finlad för att äta!

tisdag, augusti 21, 2007 3:09:00 em  
Blogger Bendel said...

Hi, hi, visst matchade kläderna, det visste jag inte innan. Helgen i Helsingfors var en av de bästa weekendresor vi gjort. Kommer att berätta mera!

tisdag, augusti 21, 2007 5:18:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag äter alltid där när jag är i Helsingfors! Min mamma är ju ryska ( och hon lagar fantastisk mat ) Jag har en hel del av det porslinet som finns där ( jag har inte sno det dååra )

tisdag, augusti 21, 2007 10:55:00 em  
Blogger Bendel said...

Kul! Porlinet var så fint! Jag vill resa till/i Ryssland.

onsdag, augusti 22, 2007 5:17:00 fm  
Blogger Helena Bartholdsson said...

Å så kul, vi var ju till Åbo, oxå en fin stad, men nästa sommar tänkte vi ta en tripp till Helsingfors, kanske kan få några tips om mat och fika platser då. Kati instruerade vart vi skulle i Åbo. *ler*

Kram

onsdag, augusti 22, 2007 7:18:00 em  
Blogger Bendel said...

Självklart tipsar jag gärna Helena!
Kram

onsdag, augusti 22, 2007 9:26:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Vilket ställe, det ska jag lägga på minnet. Bären var så vackra i glaset och ja alltihopa verkade toppen. Å du förresten jag ska få gå på Locanda i nästa vecka!!

onsdag, augusti 22, 2007 11:11:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja, det var mycket som var vackert!
Kul med Locanda, det ska bli spännande att höra vad du tycker. Jag tycker att det bästa är att äta tapas hela vägen, 3-4 st blir man mätt och belåten på.

torsdag, augusti 23, 2007 5:10:00 em  
Blogger Dubbelörn said...

Jag har ätit på Troikka en gång för en massa år sedan. Åt blinis till förrätt o sedan en köttbit med så mycket vitlök så jag trodde jag skulle bli portad fr första morgonflyget tillbaka til Stockholm. Jobbade på flygbolag o reste som stand-by. Jag höll andan o hoppades slippa prata. Kom med, men fick självklart en stackare intill mig. Kunde se hur han led... men det gjorde ju jag med *gapskratt*

Kram

lördag, augusti 25, 2007 9:18:00 fm  
Blogger Bendel said...

Dubbelörnen - hi, hi, hoppas maten ändå var värd doften.

lördag, augusti 25, 2007 11:25:00 fm  
Blogger Dubbelörn said...

Maten var väl värd detta! Jag kommer ju ihåg den middagen forfarande *gapskratt*

söndag, augusti 26, 2007 11:18:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home