fredag, november 20, 2009

20 rätter på Frantzen/Lindeberg, nästan lika många viner, och en rejäl stänkare på det

Det svåraste är inte att orka äta allt i en avsmakningsmeny av den här sorten, det är att palla rent psykiskt med alla intryck det innebär.

Frantzen/Lindebergs mat innehåller förutom finurliga effekter och blandade humoristiska småhopp en hel del udda råvaror och tillagningsmetoder.

Samma sak får ofta olika skepnader, en lökcréme toppas med friterad lök, kyckling bakad i gryta efterföljs av kycklingrillette.

Varje rätt innehåller egna mycket distinkta smaker.

Några höjdare:



I kupan röks brynt smör blandat med grädde, det hade mycket läcker smak med anklevertouche. Pyramiden består av handpaddlat smör med beställd extra hög sälta, från Bordier, en av Frankrikes mest välrenommerade smörtillverkare.


Anklever som smälter som smör i munnen, och medjodadel med liknande välgörande konsistens.

Marulk tillagad i tre timmar (i tallriksskåpet eftersom ugnen inte håller tillräckligt låg temperatur) med ett täcke lardo, och läckra rötter från Katrineholm syrade i vassle. Finstämt.



Tour de France, sex franska ostar som pedagogiskt presenteras i ett sportreferat av Ulf Elfving.

Dessertcheeseburgare, en macaron med fyllning.


Skål!

Hela gänget avrundade på Frantzen/Lindebergs utmärkta medlemsbar tvärs över streetan. Det blev Strawberry Bliss - gin, jordgubbe, citron och fläder, toppat med skumpa - för mig.



11 Comments:

Blogger Anders Öhman said...

Lustigt.
Jag kommer att posta en mycket detaljerad recension av samma meny imorgon.

lördag, november 21, 2009 12:33:00 fm  
Blogger Bendel said...

Spännade! Du berättar säkert om vinerna också. Jag tänkte skriva mer detaljerad också men jag har samtidigt tagit hand om en febrig son, och känner mig sliten efter veckan.

lördag, november 21, 2009 12:38:00 fm  
Blogger Jessica said...

Och du är alltid så himla snygg :)!!
Jag skulle ligga tankad som en pelikan under border ;)

Marulken under lardo lät väldigt gott. Hur var lardon i kombination med fisken? Det skulle kunna bli taste overload om den ena är för stark över den andra.

lördag, november 21, 2009 12:49:00 fm  
Blogger Bendel said...

Bilden är felplacerad, vi dricker välkomstbubbel, du skulle se oss sen:)

Lardon var så mjäll att den bara märktes lite grand både smak och konsistensmässigt. Fisken kunde gått lite till tycker jag. Men det var i sin helhet en fin, ganska mild rätt. Rötterna, svartrot, kardborrerot och någon mer rot var perfekt tillagade och gav behövlig stuns.

lördag, november 21, 2009 9:03:00 fm  
Blogger Anna-Eva said...

Förefaller vara en meny helt i min smak. Slurp. Fast jag vet vad du menar med att palla rent psykiskt. När jag åt min första avsmakingsmeny kunde jag inte ens blogga om det pga alla intryck. Och fortfarande glömmer jag att fotografera när jag gör det för att jag är så överväldigad av allt. Som osten jag åt på sjömagasinet. Jag blev så lycklig av enbart presentationen så jag glömde ta kort(hur kul är eg ett kort på en ostbit?)och sen svimmade jag nästan av av den fantastiska smaken.

lördag, november 21, 2009 4:52:00 em  
Blogger Red Scream said...

Å vad gott! Måste gå dit snart...

lördag, november 21, 2009 8:50:00 em  
Blogger Bendel said...

Anna-Eva - helhetsmässigt var menyn kanon, sen fanns det sådant jag gillade mer och annat lite mindre. Hade glömt hur ansträngande (dagens riktigt stora I-landsproblem) det är att ta in allt, åt avsmakningsmenyer oftare förut, fick faktiskt huvudvärk och hade svårt att somna på natten för att hjärnan var tvungen att sortera intrycken först.

Måste också säga att för mig spelar alltid sällskapet stor roll för hur lyckad en måltid blir, och att den här menyn höll igång ett skönt samtal sköna matgalningar emellan hela långa kvällen, såsom avsmakningsmenyer av detta slag ofta gör.

söndag, november 22, 2009 12:54:00 em  
Blogger Bendel said...

Red Scream - såg att du bloggar om rieslingviner, vilken utmärkt kombo!

söndag, november 22, 2009 12:56:00 em  
Anonymous Anna B said...

Härligt, tack för att du "tog oss med"!

söndag, november 22, 2009 6:59:00 em  
Blogger Red Scream said...

Riesling är bäst! Ok, i vissa lägen kan champagne ha en liten chans... Men riesling ger allt som du letar efter i ett vitt vin, tycker jag.

måndag, november 23, 2009 12:42:00 fm  
Blogger Bendel said...

Red scream, jag tycker ungefär likadant! Jag fick btw 3 spännande sorter i fredags, ska kolla om du skrivit ngt om dem.

måndag, november 23, 2009 11:04:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home