torsdag, januari 25, 2007

Bolognese, helst med bucatini

K bad mig för ett tag sedan att beskriva hur jag gör Bolognese. Så nu är det dags. Först receptet och sedan en förklaring.

500 g köttfärs
50 g sidfläsk
1 gul lök, stor
2-3 vitlöksklyftor
1 morot, stor
50-100 g rotselleri
1 msk olja + 1 msk smör
1 burk passerade Mutti-tomater eller liknande
1 1/2 dl vitt vin (brukar oftast bli en rejäl extraskvätt också)
1 tärning hönsbuljong+ 1/2 köttbuljong, 2 dl vatten (föredrar egen fond men har sällan det hemma)
1 krm salt
2 krm svartpeppar

bucatini
parmesanost

Skala och skär fläsk, lök, vitlök, morot och rotselleri i små tärningar. Fräs i smör och olja i en stekpanna. Lägg över i en gryta. Bryn köttfärsen och lägg över i grytan. Tillsätt tomat, vin, buljong och kryddor. Låt småkoka minst en timme.
------------------------------------------------------------------------------



Så här basic får det gärna vara för min del. Ibland tillsätter jag finhackad färsk chili i början. Och ibland basilika på slutet. Men inte alls alltid.

Jag tillbringar ca 3 veckor om året i Italien, oftast i Neapeltrakten. Så mina preferenser är lite en hybrid av bolognesen som görs i norr och den som är vanlig i söder. I mina Italientrakter gör man en sås som innehåller smått skurna grytbitar och inte färs. Det gör som ni ser inte denna men jag använder grovmalen färs så den känns när man tuggar.

Rotsellerin är viktig. Det är mycket den som ger den genuina smaken som direkt leder tankarna till Bella Italia. Och händerna luktar uppfriskande efter att man jobbat med den.

Jag vet att det mest korrekta är att äta bolognese med tagliatelle. Men jag föredrar en 12-minuters spagetti. Vi Daglivs vid Fridhemplan har flera sjysta vardags-sorter, i kronologisk ordning: 1. De Cecco 2. Buotini Spagetti (11 min visserligen, ok men inte mer) och 3. Strömberg Spagetti Classico Ok, men inte mer).



Jag är bekant med en familj från Milano som tillbringar sina semestrar på ön Ischia där jag brukar hyra en lägenhet i samma by. De jobbar även där halva året (egna företagare i översättningsbranschen). När de bjuder på bolognese så är det tillsammans med bucatini, tjock spagetti med hål i. Och de har särskilda välbehövliga haklappar till detta ändamål. Det är något med bucatinin som verkligen lyfter denna rätt.

Avslutningsvis vill jag betona att sås och pasta självklart ska blandas ihop före servering.

Ja, det finns säkert mer jag vill säga och texten blev lite osorterad men så får det bli. Uppdaterar ev. med fler bilder.

Uppdatering: Har strukit ett par meningar som handlade om spagettin.



14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker att ditt recept verkar väldigt bra. Och det är ju också ganska likt mitt, som ännu inte finns nedskrivet. ;-) Jag ska provlaga en egen version tills jag blir nöjd och sedan utmana ditt. Som jag sa tidigare så tycker jag att det är ok att tävla i bolognese, eftersom det bara handlar om en massa tyckande. Jag ska dock försöka göra mitt recept för typ 15 personer, så att jag kan använda det sedan när jag vill fylla frysen.

En gång i tiden brukade jag också resa till Neapel-trakten, men söder om Salerno. Det var länge sedan jag var där nu.

torsdag, januari 25, 2007 9:42:00 em  
Blogger Bendel said...

Det är helt klart en massa tyckande inblandat. Festligt hur det blir bara. Jag kan inte tänka mig att ha rött vin i tex som jag ser i recept ibland. Ännu mera otänkbart är det med stjälkselleri som jag också vet används till detta.

Vad bra med ett recept för 15 pers, det är verkligen rätt rätt att göra stor sats av.

Söder om Salerna skulle jag gärna se mera av.

fredag, januari 26, 2007 10:48:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ha! Blekselleri är ju nödvändigt!

fredag, januari 26, 2007 11:18:00 fm  
Blogger Bendel said...

Nepp! Förstod att du skulle säga det.

fredag, januari 26, 2007 11:40:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ciao. Jag ser ofta sidfläsk användas i recept men fattar typ aldrig vad som avses. Är det rökt? Rimmat? Färskt? Man undrar ju...

fredag, januari 26, 2007 12:02:00 em  
Blogger Bendel said...

I detta fall: rökt sidfläsk (rimmat före rökningen).

fredag, januari 26, 2007 12:20:00 em  
Blogger Lisa said...

Vad lustigt! Nu hann jag ju före med att anordna tävlingen. Vill du vara med så länkar jag till dig!

måndag, januari 29, 2007 10:43:00 em  
Blogger Bendel said...

Lisa, jag är med, men inte riktigt ännu. Nu när det blev en större grej av det vill jag tänka igenom mitt inlägg en extra gång.

tisdag, januari 30, 2007 4:20:00 em  
Blogger K said...

Varför har jag blivit Anonymous i de två första inläggen i stället för K?

lördag, februari 03, 2007 5:17:00 em  
Blogger K said...

Nu har jag fått ner min version här

söndag, februari 04, 2007 4:28:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag tror du + några andra kommenterare blev anonymous när jag bytte från gamla till nya Blogger. Strange, för det blev inte så överallt.

Spännade, ska kika direkt på din version!

måndag, februari 05, 2007 8:16:00 fm  
Blogger Pernilla said...

He he. You guys are way out of my league... Det lät supergott Pia! Jag steker bara på lite köttfärs och skvätter i olika. Gärna rödvin.. Ska testa ditt recept! Ja ja, det är väl därför jag inte har en matblogg...

torsdag, februari 28, 2008 7:14:00 em  
Blogger Bendel said...

Och så småningom kommer fondrecept, har inte glömt!

Vitvin - hm, det är det inte i originalreceptet:) Men eftersom jag inte hade vitt igår fick det faktiskt bli rött även för mig denna gång.

torsdag, februari 28, 2008 8:36:00 em  
Blogger Pernilla said...

Och nu insåg jag att det var en gammal länk. :) Gick ju bra ändå.
Ingen fara med fondrecept! KRam!

torsdag, februari 28, 2008 11:38:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home