torsdag, februari 01, 2007

Böcker

Gillar Lisas feministiska bokinitiativ. Jag läser många kvinnliga författare, mest från Sverige och har gjort så länge. Ändå rekommenderar jag oftare böcker av män, tex i min profil här på bloggen. Förstår inte riktigt varför. Nån slags feghet? Det ska det hur som helst bli ändring på. Här följer några böcker jag av olika anledningar tycker är bra:

1. Maja Lundgren - Pompeji. Burlesk, originell, obeskrivbar favorit
2. Donna Tartt - Den hemliga historien
3. Märta Tikkanen - Två, Århundradets kärlekssaga
4. Joyce Carol Oates - Blonde
5. Kerstin Thorvall - Hur man skjuter en arbetare, Från Signe till Alberte
6. Birgitta Stenberg - Kärlek i Europa
7. Francoise Sagan - Bonjour Tristesse
8. Bodil Malmsten - Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån
9. Maria Wine - Utan längtan inget liv
10. Kristina Lugn - Bekantskap önskas med äldre bildad herre
Fortsättning följer


Apropå detta har jag följt en diskussion om elitism hos Isobel. Jag läste varje ord i Äcklet av Sartre på en charterresa till Mallis. Det var konstigt roligt. Sedan fick jag nog av honom.