tisdag, april 28, 2009

Möte i Tulpanens hus


Mitt sista årsmöte som ordförande för en förening jag suttit 4 år i styrelsen i, 3 som ordförande. Växthusmiljön gjorde att efterföljande mingel och måltid blev avslappnat och kanske lite extra småputtrigt och babbligt. Kvinnorna som driver caféet i Tulpanens Hus hade gjort en kreativ och välsmakande buffé:

- Rullar av kallrökt lax med ramslök och vaktelägg
- Helstekt kotlettrad med färsk rosmarin och vitlök
- Grillad halloumiost med kanderade valnötter
- Spenat-, rostad palsternacka-, äpple- och mandelsallad
- Morot-, kokos-, apelsin- och ingefärssallad
- Späda rödbetor med gotlandspotatis, fetaost och pumpakärnor
- Rustikt stenugnsbakat bröd, ruccolacrème
- Dessert: Upp och nervänd tequila- och limecheesecake
- Champagne


Många matskribenter, typ 40 stycken.



8 Comments:

Blogger Jessica said...

var ligger tulpanens hus?
någon anledning till att du stiger åtsidan som ordföranden annat än att tre år är lång tid?

tisdag, april 28, 2009 11:44:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika - det ligger i Åkeshov/Bromma, en tunnelbanestation från Brommaplan.

Jag sa redan från början att jag tycker 3 år är en bra tid, det ger både tid att utföra något vettigt, lite kontinuerlighet, samtidigt viss rotation, vilket jag av många anledningar tycker är viktigt i en ideell förening.

Det stämmer också bra med att jag behöver fokusera på mitt jobb, få mer tid över till att göra något åt min hälsa och inte minst mer tid till Torsten.

onsdag, april 29, 2009 7:39:00 fm  
Blogger Ilva said...

Hurra och grattis!

onsdag, april 29, 2009 2:50:00 em  
Blogger Jessica said...

Har dina munblåsor dämpats?

torsdag, april 30, 2009 7:41:00 em  
Blogger Bendel said...

Ilva - puss!

Jessika - dämpats har de definitivt, även om de inte försvunnit, ett par nya har tom uppstått. Men... min lille son har fått blåsor nu vilka han lider alldeles förskräckligt av.

torsdag, april 30, 2009 7:47:00 em  
Anonymous Elin said...

Det är så kul att någon har sett potentialen att driva ett fint cafe/matställe i Tulpanens Hus. Innan var det ju ett ytterst blygsamt ställe med delicato-kakor och trist kaffe, förvisso billigt men inte så inspirerande. Jag har flera gånger tänkt att det skulle kunna bli ett nytt "rosendahl" med rätt ägare, inte minst för att det är svårt att hitta trevliga fik och matställen i Bromma...

har inte hunnit testa tulpanens hus luncher sedan de fick nya ägare men nu känner jag mig väldigt motiverad :)

onsdag, maj 06, 2009 8:24:00 fm  
Blogger Bendel said...

Elin - när jag skulle beskriva tjejernas mat häromdagen så sa jag just att det gick åt Rosendahl. En vän käkade där i helgen, visserligen bakad potatis men med egen icke jobbigt majonäsig röra och sånt som sugar snaps i. Hoppas luncherna håller samma klass som maten de lagade till oss, det gör det nog.

onsdag, maj 06, 2009 8:29:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Jag har sagt det förut man bor i fel stad:) Jag blev lite nyfiken på vem som är den kommande ordförande?

fredag, maj 08, 2009 10:56:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home