fredag, februari 02, 2007

Republik

Träffade ett par vänner som också jobbar i matbranschen på Republik. Det var länge sedan vi tänkte gå dit första gången men då kom jag inte ens fram på telefon så jag kunde boka bord.



Lokalen är finbrasserieinspirerad. Mörkt rött och svart dominerar i färg.
Medaljongtapeter, klotlampor och lite palmer. Eftersom jag alltid jämför allt med något annat tycker jag att restaurangen är besläktad med China Club i Paris - ett av alla mina favoritställen.




Maten då? Intervjuade köksmästaren för inte så länge sedan. Han var noga med att påpeka att det inte är brasseriekäk som lagas på Republik, utan franskinspirerad mat med modern touch. Och ja, så kan man nog beskriva menyn.
Jag käkade en mör, sjyst biff med jordärtskocks-skum, små smörstekta champinjoner och en potatisbakelse. Till efterrätt kaffebrûlée med mandelglass. Vännerna åt halstrad tonfisk med fläskgoyza och chorizogryta med vita bönor. Jag var nöjd, de verkade nöjda, inte himlastormande, men ändå. Tråk-jag hade gärna ätit riktigt brasseriekäk i dessa lokaler. Sån mat och jag skulle utan tvekan bli stammis. Nu återkommer jag men kanske bara för en drink i den sköna baren. Det är ändå miljön jag gillar mest. (Om man räknar bort det fräscha men helt galet stilbrokiga damrummet).



6 Comments:

Blogger K said...

Mmm, China Club har bra dumplings och fantastiskt bra toaletter och en underbar stämmning och fina färger. Längtar dit bara för att sitta ner en stund. Rogivande atmosfär. Då kanske jag ska titta in på Republik, alltså. Död åt kungahuset, dessutom!

lördag, februari 03, 2007 11:36:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

måndag, februari 05, 2007 8:51:00 fm  
Blogger Bendel said...

Längtar också dit ibland bara för att få sitta ned och njuta av stämningen. Det kanske är fel att jämföra med Republik, det ligger ju inte i Paris, är inte lika skönt inbott och har lite snofsigare publik. Men om det får vara kvar orört har det potential att bli något liknande. Och av alla nya ställen jag varit till i Stockholm gillar jag deras lokaler bäst.

måndag, februari 05, 2007 8:53:00 fm  
Blogger KrakelSpektakel said...

Jag kan inte hjälpa att jag dräglar över brulén. Crème caramel är skräp, det är det knapriga ovanpå som konrasterar så fint till all underbar krämighet.Jag tyckte till och med om den jolmiga chokladbrulé jag serverades i somras på ett halvnedgånget Quality hotel- brasseri. Anrättningen kan bara beskrivas som O´boy. Jag blev mitt chokladmjölksberonde åttaåriga jag. Eller så är créme brulé världens godaste dessert.

måndag, februari 05, 2007 5:36:00 em  
Blogger Bendel said...

En lyckad crème brûlée är en av världens godaste desserter enligt mig, och min make:

http://prbendel.blogspot.com/search?q=brulee

Jag håller med om att det är mycket kontrasten mellan det krämiga och knäckiga som gör det.

tisdag, februari 06, 2007 11:49:00 fm  
Blogger Bendel said...

test

torsdag, februari 08, 2007 2:54:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home