söndag, juni 18, 2006

Lyxiga magasin

Har läst senaste Plaza Magazine, med lyx som tema. Jag reagerade över att den är så mycket snyggare än Elle Lyx-tidningarna. Vilka jag i huvudtaget inte upplevt särskilt lyxigare i varken form eller innehåll än vanliga Elle och därför känt mig lurad. Plaza har alltid råkoll, denna gång ännu mer. Bara bildreportaget med de generösa juvelerna mot den enormt vackra modellen Alek Weks hud är värt pengarna. De få artiklarna är relevanta och underhållande tex Anna Hellstens text om nyrikedom. Det enda jag saknade i Plaza var maten. Något som finns representerat i Elle Lyx och något som bevakas seriöst av "miljonärs-tidningen" Connoisseur - kockar, krogar, viner, champagne mm. (Men inte ens det magasinet är generellt i närheten av så snyggt som Plazas lyxnummer). Publisher till Plaza (+ Gourmet och många andra tidningar) är Christopher Östlund. En karismatisk visionär. Jag samarbetade med honom för 100 år sedan när han jobbade med tidningen IQ Vägvisaren (som i alla fall då var sveriges största studenttidning). Bakom Connoisseur står en annan social begåvning, Susanne Ytterskog.



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller helt med om att Elle inte känns ett dugg lyxig längre, och enligt mig så har det mycket med laoyuten att göra. Den ser helt enkelt hemsk ut. //PS. IQ Vägvisaren var aldrig i närheten av att vara Sveriges största studentidning - bara siffrorna var det...

fredag, maj 25, 2007 10:29:00 fm  
Blogger Bendel said...

Utger man sig för att vara lyx så måste man vara lite extra lyx på nåt sätt. Tycker också att layouten är hemsk. Men jag saknar även lyxnyheter jag inte hört eller läst förut och som är mindre väntade mm.

fredag, maj 25, 2007 1:21:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home