fredag, oktober 06, 2006

Lutfisklunch på Operakällaren

Eftersom mina föräldrar kommer från Finland har jag aldrig ätit lutfisk av tradition. Svenska mattraditioner tycker jag dock är intressant. Därför tackade jag ja till dagens pressträff på Operakällaren som handlade om just lutfisk. Många från Lutfiskens vänner var där, bland annat Bengt-Göran Kronstam som tipsade om vad som passar att dricka till:

Som ni märker är det viss sötma i alla drycker.

Bengt-Göran är förresten aktuell med en ny bok som ser rejäl och fin ut när man bläddrar i den - Vinets Magi. Det märks att han fått inspiration av Carl Butlers gamla böcker. Författaren själv sa att han ville göra det enkelt med mat och dryck, han ville befria oss från "smakbyråkrater". Och visa mat som den smakar.

Förutom traditionella lutfiskrätter smakade jag på årets Blossaglögg som föll mig i smaken. Den hade orangeröd färg occh förutom de traditionella glöggkryddorna smakade den lingon. Inte så söt. Och omsluten av en vit, frostig flaska.

Jag satt med världens bästa Eva. (Vi gick efteråt till inredningsbutiken The One). Jag blir alltid lika glad av att träffa henne. Många fina lite äldre matmänniskor som jag har stor respekt för syntes i publiken tex Astrid Nilson och Ulf Elving. (tillhörde iof sig de yngre). Blev påmind av två olika personer om att jag skrev detta(högst upp) när jag var på ett annat arrangemang med samma människor.