onsdag, februari 28, 2007

Har Whole Foods övergivit sina rötter?


Brödavdelningen på Whole Foods, Chelsey, NYC.
En läsvärd NY Times-artikel om Whole Foods. Jag besöker alltid deras butiker då jag har tillfälle. De har ett stort, brett och välsorterat utbud av ekologiska och lokala livsmedel, snygga (pekorala) exponeringar, mycket premiumprodukter och fräsch färsk färdiglagad mat. Stora lokaler men på många sätt sinnliga.

Whole Foods var först med att bli stora med denna mix. Marknadsföringsmässigt och affärsmässigt är det tacksamt att ha den positionen. Men det är inte lätt att förhålla sig till sina kärnvärden om de är idealistiska och företaget blir för stort. Enligt artikeln får butikskedjan växande kritik av kunder för sådant som att de inte stöder de lokala köttproducenterna på ett bra sätt och för att kvalitén på varorna upplevs ha försämrats.
Jag har de senaste månaderna funderat över när den brytpunkten kommer för expansiva Saltå kvarn. När blir de för stora för sina kärnvärden? Och den samlade kritiken börjar att komma?