måndag, februari 19, 2007

Macarons, cup cakes och bagerier

Efter att ha läst lite olika tidningar som jag inte brukar läsa så ofta i helgen verkar det som dessa postningar är värda att damma av:

Tidigare postat i juli 2006.

Det finns en tydlig njutningstrend. /.../ Jag har sett mycket av det i London, Paris och NYC de senaste åren. Cup cakes och macarons är en del i detta.


Tv, utsmyckning av cup cakes på legendariska mysiga Magnolia Bakery, NYC. Th, cup cakes på Hummingbird Café, Notting Hill, London.


Macarons på Maison du Chocolat, Madison Aveny, NYC.

I Paris är Pierre Hermé bagaren på modet. Han bakar färgglada finsmakar-macarons med många olika smaker, en favorit innehåller exempelvis camparigrapecréme och grapesylt. När jag för några år sedan köpte en stor förpackning på Hermé kom folk i Paris spontant fram till mig och sa: - Åh, har du köpt macarons där, de är de bästa i stan! Den gode bagaren Johan Sörberg har bekräftat dess fina kvalitet. Apropå Johan så kan man ibland köpa sådana här biskviliknande bakverk på Riddarbageriet.


Tv cup cake från matmarknaden Zabar´s egna bageri E.A.T., NYC.
Th populär macaronbakelse på ett av NYC bästa bagerier, Bouley. Liknande finns på Harvey & Nichols, London.

I NYC finns legendariska Magnolia Bakery som folk vallfärdar till för att äta deras, i flera bemärkelser, söta cup cakes. De omnämns ofta i populärkultur tex i Bergdorf Blondes och i tv-serien Sex and the city. Magnolia Bakerys egna recept och andra cup cake-böcker hittar du här på amazon.com

Foto: Pia R Bendel och Åke Bendel.



Mera om macarons och cup cakes, tidigare postat i juli 06

Två exempel på Pierre Hermés macaroner. By the way råkar jag känna till att Pierre inself firat en jul i Sverige. Naturligtvis hemma hos en duktig och känd bagare.

Blev du sugen på macarons eller cup cakes efter gårdagens postning? Och ska till Paris eller London? Kul, då har jag flera tips. I Paris ligger det fantastiska konditoriet Ladurée. (Med en av de sötaste hemsidor jag vet). De är liksom Pierre Hermé kända för sina macarons. I vintras öppnade de en filial på Harrod´s i London. Och om du ändå är i London och får lust att baka fantasifulla cup cakes finns det finfina pyssel-lådor enbart för detta ändamål på Sainsbury`s kakavdelning. Vardagliga men goda cup cakes hittar du på utmärkta take away-kedjan EAT.



4 Comments:

Blogger Ilva said...

Jag vet inte om du läser engelskspråkiga matbloggar men jag kan tala om att det drog en formlig macaronorkan genom hela världen för ett tag seda, ALLA gjorde macarons. Eller köpte macarons. Eller drömde om macarons.

tisdag, februari 20, 2007 10:36:00 fm  
Blogger Bendel said...

De är värda en orkan och några drömmar!
Du läser nog fler engelskspråkiga bloggar men jo, den vågen uppmärksammade jag. Det + att de redan varit nytrendiga i flera år i de städer jag bloggade om trodde jag gjorde att de inte var lika högintressanta längre. Men nu skriver svenska tidningar en hel del om macarons (mer än små blänkare), de finns med i nya svenska bakböcker, går att köpa på flera ställen osv.

tisdag, februari 20, 2007 10:57:00 fm  
Anonymous Anonym said...

CUP CAKE men huuuur gott kan det bli, undrar när Pia ska komma hem till mig och ha en cup cake bakar dag... *ler*

Kram Helena

onsdag, februari 21, 2007 6:30:00 em  
Blogger Bendel said...

Helena! En sån dag måste vi ha! Kanske senare i vår eller i sommar, jobbar på det! Ska bara till London och köpa lite roligt vi kan pynta med.

Kram Pia

onsdag, februari 21, 2007 6:43:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home