fredag, mars 09, 2007

Borough Market

Ska troligtvis åka till London om ett par veckor. Det är ca 1 1/2 år sedan jag var där senast. Då besökte jag Borough Market och gick på bland annat grisspaning.

Jag kommer till anrika Borough Market en fredag vid lunchtid. Trots att marknaden precis öppnat kryllar det av besökare. Jag vet inte när jag senast såg en sådan blandning av folk både bakom och framför stånden. Här trängs alla åldrar, nationaliteter och typer.

Borough Market öppnar tidigt på morgonen för restauratörer och återförsäljare. På fredagar och lördagar är det dock öppet under dagarna och är en av Londons populäraste konsumentmarknader. I ett 70-tal stånd säljs kött, fisk, grönsaker, ost, drycker och mycket mer. Det är framför allt böndernas egen marknad med nästan enbart inhemska produkter och mycket ekologiskt. Jag besöker familjeföretaget Ginger Pig som säljer kött från gården i Nottinghamshire. John Greatorg berättar att folk gärna vill köpa kött från deras frigående grisar:

- Intresset har varit lite svalt några år men nu upplever jag en revival. Jag tror det beror på att många kända kockar satsar på etiskt och lokalt kött, till exempel Fergus Henderson på restaurang St John som är en kund till oss. Sådana kockar kan påverka mycket idag.

Jag fortsätter till Northfield Farms marknadsplats. Liksom hos de andra köttproducenterna ligger många udda köttdetaljer i diskarna; grisfötter, grissvansar och grishuvuden. Jag frågar en försäljare om han får det sålt.

- Det är inga problem. Och får vi något kvar kommer stammisarna vid stängningsdags och köper upp rubbet!


Jag tillbringade sammanlagt 2 1/2 v. London, spaningarna har jag sedan sålt till tidningar och använt i föredrag.



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh London, nu blir jag avis igen. NYC till trots, London förblir favoritstaden att åka till. Skickade en skiva med posten idag.

måndag, mars 12, 2007 12:02:00 em  
Blogger Bendel said...

Och jag är väldigt avis på dig som nyligen var i NY.
Det blir en snabb jobbinriktad visit, men det ska bli roligt.
Tack, vad snällt att du skickar mig skivan!

måndag, mars 12, 2007 1:37:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home