söndag, maj 17, 2009

P som i pesto


Av alla misshandlade rätter måste pasta pesto vara den mest misshandlade av alla. I alla fall i varianten pastasallad. Mmmm, doften av en nymixad pesto, den är fin den. Syrlig och örtig. I ett tidigare liv öste jag alltid på med vitlöken men den mer sofistikerade Pia gör inte det, det rubbar balansen. Ikväll drack jag kylskåpskall Beaujolais-Villages 2007 till, ett vin som passar till allt från feta pastejer och kött till att mingla med.

MIN PESTO
4 vitlöksklyftor
1 kruka basilika, ekologisk
50 g pinjenötskärnor
75 g parmesan, i bitar
salt, svartpeppar
ca 1 dl olivolja

Mixa ihop allt utom oljan tills du får en fin och jämn massa. Häll i så mycket olja att du får den tjocklek du vill ha. Gott att blanda med nykokt al dente 12-minuters-spagetti.





6 Comments:

Blogger Jessica said...

De försvinnande bilderna på barnet är lite förvirrande men varför skulla han inte gilla mammas utvalda matlagning?! :)

söndag, maj 17, 2009 9:23:00 em  
Blogger Bendel said...

Han har ju en egen blogg, och jag blandar alltid ihop administration så att inläggen hamnar fel:)

söndag, maj 17, 2009 9:28:00 em  
Blogger Bendel said...

administrationen

söndag, maj 17, 2009 9:29:00 em  
Blogger Bendel said...

Hur som helst älskade verkligen den lille sonen nygjord pasta pesto!

söndag, maj 17, 2009 9:33:00 em  
Blogger Jessica said...

Såg så ut :). Och jag uppskattar bilderna på barnet får jag lov att säga :)

söndag, maj 17, 2009 10:13:00 em  
Blogger Bendel said...

Då kanske det blir fler barnbilder såna här också!

söndag, maj 17, 2009 10:33:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home