söndag, juni 21, 2009

Sorgligt restaurangbesök



Jag var väldigt nöjd med min middag Carl Michael för två år sedan. Därför tyckte jag och maken att en måltid där på midsommaraftonen var en god idé, vi skulle ändå besöka Grönan som ligger tvärs över gatan.

Vi tajmade lunchen med sonens middagslur i vagnen perfekt och såg framför oss två timmars ostört ätande, lyx för småbarnsföräldrar.

Åke beställde sill & strömming som förrätt och kalvschnitzel till huvudrätt, jag sparris med bland annat kallrökt lax och sedan toast skagen. Carl Michael satsar på klassiska rätter och gjorde det bra vid mitt senaste besök.

Det tog ett tag innan brödet kom in men det var gott, vinet fick jag sista slatten i flaskan av, lite för lite för att vara korrekt, men ok tänkte jag som dricker max ett glas när pojken är med.

Det dröjde länge innan förrätterna kom in, blev nästan irriterad men tänkte att vi hade all tid i världen just den gången. Och såväl sillen som sparrisen var välsmakande när de väl stod på bordet. Vi glömde att det dröjt och kände oss riktigt upplyfta.

Sedan fick vi vänta igen, när det gått 20-30 minuter skulle Å be om extra smör för att kunna äta mera bröd som tidsfördriv. Servitrisen avbröt honom direkt utan att veta vad han skulle säga, gick i försvarställning och berättade att maten var på gång. En kvart efter detta kom hon och sa att de höll på att göra smöret. Men varken maten eller smöret kom in för det. Åke bad en annan i personalen om smör. Javisst. Men det kom fortfarande inte. Ytterligare en stund efter detta kom vår servitris, utan smör, och sa hastigt att hon "frammat" maten men att de höll på med den, att hon skulle bjuda på kaffe för misstaget.

När det gått två timmar sedan första betällningen ropar jag på henne för att fråga vad "framma" är och vad som gått snett. Då berättar hon att hon missat att lämna beställningen till köket men att maten är på gång. Vi väntar lite till, sedan ber jag om notan för jag har sällan blivit så arg när jag gått på krogen.
En stund efter detta kommer en annan person med maten. Jag ber åter om notan igen istället. Vår nya servitör ber så mycket om ursäkt, ger oss doggybags, som jag lämnar, och gör allt rätt. Säger att han förstår oss. Drar av en del på notan. Alldelse för sent dock.


Uppdaterat: En kollega som råkade vara där samtidigt bad om extra potatis till sillen när han kom, den hade fortfarande inte kommit då han gick.



2 Comments:

Anonymous Michaela said...

Gud vad dåligt. Det verkar ju inte bara vara en person som misskött sig utan flera? Och att glömma en rätt flera gånger?
Ni borde fått det ni väl fick gratis!
Osis för dem att det råkade vara en bloggande matjournalist...

tisdag, juni 23, 2009 1:28:00 em  
Blogger Bendel said...

En bloggande matjournalist, och en obloggande dessutom.

Typ alla gjorde fel, och alla gäster var tydligen missnöjda sa min kollega som var där samtidigt.

Det enda rätta hade varit att säga nej till flera gäster för att ta hand om dem som redan var där. Jag har ärligt talat aldrig varit med om något så dåligt. Det var nog därför den här bloggposten blev så klantigt skriven också, svårt att formulera sig när man blivit så oerhört ledsamt behandlad.

Jag behövde bara betala för drickat, det får inte krgen bjussa på.

tisdag, juni 23, 2009 2:02:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home