söndag, september 26, 2010

Plankstek och Jureskog tar över Allmänna Galleriet

Published with Blogger-droid v1.5.1



Igår var jag en snabbis till södra Dalarna, till Horndal och Avesta närmare bestämt, för att fira min mamma som fyllt jämt. Jag åt en plankstek på The Kings Arms i Avesta. Kan inte minnas när jag gjorde det senast. Åt en plankstek alltså, Kings Arms har jag aldrig tidigare besökt. Troligen på en hemmamidddag för sådär åtta år sedan hemma hos en man som då jobbade på Sveriges Livsmedelshandlareförbund. Ni har väl inte missat att det är värsta innerätten? Om den är gjord med fina råvaror och med hemlagad mos i duchessen såklart.

Rolfs Kök finns en variant med hästkött. 298 pix kostar den, privärt gissar jag som en gång på ett uppdrag hemma hos Jureskog som driver restaurangen åt hans hästkött. Fin biff toppad med skira skivor läcker lardo. Det var då jag fick lära mig att hästkött ska stekas medium rare som allra mest och i väldigt hög värme, så hög att ytan nästan blir svart.

Johan Jureskog ska förresten tillsammans med sin vapendragare Klas Ljungqvist ta över sjysta Allmänna Galleriet som ligger i mina hoods. Det ser jag fram emot, det kan bara bli ännu bättre. Fast jag gillar inte att de ämnar krympa bardelen, den är grym som den är.




3 Comments:

Anonymous Anna B said...

Tack för stektipset, hästbiff och lardo låter riktigt gott!

måndag, september 27, 2010 9:11:00 fm  
Blogger Bendel said...

Ja eftersom köttet är så magert passar de båda tillsammans väldigt fint.

måndag, september 27, 2010 2:30:00 em  
Blogger Bendel said...

Låter fint, tyvärr kan jag inte på torsdag men hoppas på flera tåg!

onsdag, september 29, 2010 6:32:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home