lördag, juni 24, 2006

God långhelg


Midsommarlunch, cou farci (fylld gåshals), på restaurang Bendel i Bromma.


Cou farci-lunch på Le Medieval i St Emilion, Bordeaux.
Foto: Pia R B, Åke Bendel

Vi åkte hem från Ingarö i torsdags, då stadsborna började åka dit för att fira midsommar.
En sak jag gillar med att vara ledig är att äta frukost, det finns utrymme att vara mer kreativ (frukosten är det mål där folk är absolut mest konservativa inkl. jag) och den kan få ta tid. Idag såg det ut så här: croissanter, surdegsbröd, västerbottenost, mogna tomater, rökt skinka, latte och Bellini. Bellini till frukost förknippar jag med vackra dagar sedan jag bodde på Hotel Poseidon i Postinano på min smekmånad och det fanns på frukostbuffén. Bellini har också blivit en drink jag testar på sköna ställen i olika länder tex på Harrys Bar i New York, Hotel Costes i Paris och Emporio Armani Bar i Milano.

Tillbaka till frukosten. Igår, på midsommarafton, åkte vi in till Gamla Stan och åt frukost på en Stortorgets uteserveringar. Vi brukar göra det ibland när vi längtar abroad. Det är inte många svennar där, särskilt inte helgdagar. Igår kryllade det av tyskar, kineser och amerikaner.

Jag minns en av de första frukostarna jag åt ute i Sverige, det var när jag pluggade i Göteborg 93. Det kändes otroligt dekadent, idag tycker jag att det är vardagslyx för ganska små pengar. Särskilt soliga sommardagar.

Apropå lyx, åt jag en lyxig lunch igår. Något som liknar rillettes, cou farci (fylld gåshals), gjort på gåshals, -kött och -fett med en kärna av fois gras. Det doftar hundmat men har en lång mild smak av kött och lever. Förlagan till hela rätten åt jag förra sommaren på restaurang Le Medieval i Saint Emilion. Då drack jag det goda vattnet Badoit till som är naturligt kolsyrat. Igår fick det bli passande mousserat; Rotari Riserva Mezzacorona 2000. Som var brödigare i smaken än jag mindes. Vi, jag och min man, lyckades dock inte dricka upp hela 1 1/2 liters-flaskan som är en gåva från Peter och Petra. Flaskan är vulgär, sa de när jag fick den, men vi gillar när den är det. Me to.



4 Comments:

Blogger Kristian said...

Är det bökigt att få tag i gåshals i Sverige? Hur gjorde du?

fredag, juni 30, 2006 5:46:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag köpte gåshalsen på restaurangen i St Emilion. Det jag gjorde var bara att komponera den enkla salladen på samma sätt.
Jag har inte sett att det finns att köpa i Sverige men jag har lite idéer om var det kan finnas. Återkommer om det.

fredag, juni 30, 2006 8:58:00 em  
Blogger Kristian said...

Ah, jag trodde du hade lagat det själv (dvs köpt ofylld gåshals och fyllt den med hemlagad fyllning)

fredag, juni 30, 2006 9:46:00 em  
Blogger Bendel said...

Man kan nästan tolka det så. Det skulle vara spännande att laga.

fredag, juni 30, 2006 10:09:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home