fredag, september 01, 2006

Bokregn hos Albert

Här skulle det ha varit en bild på Erik Videgård. Men jag glömde ta med mig kameran till gårdagens matmingel arrangerat av Albert Bonniers förlag.

I sjysta PS Matsal bjöds det på bra vitt vin och smakprover ur höstens kokböcker. Tre av författarna var också på plats. En av dem nyss nämnda Erik som berättade om sin bok Ät mig. Den innehåller bakom-kulisserna-berättelser från restaurangvärlden och en del recept men inga bilder. Gabor Palotai står för den strikta grafiska designen. Efter en snabbtitt gillar jag boken och längtar efter att återkomma till den.
Nästa författare var Håkan Larsson som också skrivit en matbok utan bilder, han har även hoppat över det här med recept. Har läst ett kapitel där han gör ett lustmord på den svenska husmanskosten. Klart underhållande.
Tredje boken var dock en riktig kokbok med recept och bilder och allt, Smulpajer till kaffe och dessert av Elisabeth Johansson. En mysig comfort food-bok.
Fick alla nämnda böckerna + en bok med klassiska drinkar. Jag har redan fyra sådana men vad sjutton gör det.

Igår kväll; höstens första Matmaffia-styrelsemöte. Alla var med och alla var engagerade. Då utvecklas saker och det är skoj!