söndag, september 24, 2006

På Xoko med goa gubbar


Skrev om nya dessertbistron Xoko (uttalas chocko) då det var bageriet Dalpojken. Kaffet och surdegsbaguetterna är fortfarande lika fina och utbudet perfekt. Men måste få vara lite sur tant och tycka att det är tråkigt att så många gamla och personliga hak förvandlas till sterila inneställen. Jag hade föredragit att man gjort något nytt av det gamla. Dock ser Magnus nya koncept onekligen ut att funka. Det var fullt med kunder hela tiden. Och jag hade en glad stund där tillsammans med "brorsan" *, Anna och lilla Henning som kommit till huvudstaden ända från Västkusten.

P.S. Glöm att jag nämnde en ny bok om sushi igår, se det som en parantes. D.S.

* "Brorsan", jag och en tredje person delade boende när vi pluggade i Göteborg (91-94). En vindsvåning på Prinsgatan där vi hade legendariska fester med folk från Handels, Chalmers och Pedagogen + en och annan transa och några udda typer. Det kunde komma upp till 90 pers. Och vi bjöd alltid alla på bål och stark chiligryta eller paella. Ibland även på chokladmousse eller äppelpaj.



6 Comments:

Blogger Kristian said...

Ha dom där festerna kommer jag ihåg. Fast det var svårt med konversationen när gästerna närmast kippade efter andan pga hur stark chilin var. Fräckt att Anna + Henning var uppe i huvudstaden, har själv funderat på hur det skulle vara möjligt att flyga upp över en dag.

måndag, september 25, 2006 8:09:00 fm  
Blogger Kristian said...

Med Jonathan alltså.

måndag, september 25, 2006 8:09:00 fm  
Blogger Bendel said...

Det var P som såg till att hålla igång chilin! Jag brukade ställa undan en gryta som jag själv kryddade och åt av.
Om du kommer, meddela mig innan så att jag inte missar er!

måndag, september 25, 2006 8:21:00 fm  
Blogger Bendel said...

P som i Peter alltså

måndag, september 25, 2006 10:02:00 fm  
Blogger Kinna Jonsson said...

Du ser inte ut som en sur tant om det är du på bilden i inlägget nedan. =)Kan hålla med dig om att det ibland är kul att komma in på ett ställe där det inte hänt något de senaste 100 åren - bara maten inte är lika ålderdomligt.

måndag, september 25, 2006 12:35:00 em  
Blogger Bendel said...

Vad skönt att jag inte ser ut som en sur tant! Nej, inte heller jag vill ha ålderdolig mat. Men gärna rustik med traditioner. Liknande den som jag brukar se på din blogg.

måndag, september 25, 2006 3:21:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home