fredag, juli 27, 2007

Morot- och potatissoppa



Gårdagens middag blev en enkel soppa av det som fanns i kylen, så enkel att jag inte förstår varför jag lägger ut receptet, det brukar jag inte göra. Kanske för att det spöregnar och soppan har solskensfärg. Systrarna Eisenman på mysiga The Cookbook Café brukar göra en liknande men fräser då rotfrukterna med saffran och pressar i apelsinsaft. Och gör en god röra till med ingefära i. Inte så lika i alla fall, men ändå.

ca 4 port

1 stor gul lök, hackad
500 g morot, i bitar
300 g potatis, i bitar
smör
1/2 msk gurkmeja
1 liter hönsbuljong
(2 msk citronsaft, färspressad)
salt, peppar

2 dl turkisk youghurt
1/2 - 1 dl persilja, hackad

Fräs lök i smör och pudra över gurkmeja. Lägg i övriga rotfrukter och fortsätt fräsa ett par minuter.
Häll i buljong och låt koka upp.
Koka tills rotfrukterna är mjuka, ca 15 min.
Smaka av med (citron), salt och peppar.
Mixa till en slät konsistens.

Servera med youghurt blandad med persilja, och bröd.



Soppa kräver en mättande efterrätt, vilken tur att det även fanns lingongröt i kylen.



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh, tack!
Jag älskar soppor!

fredag, juli 27, 2007 1:48:00 em  
Blogger Bendel said...

Varsågod!

fredag, juli 27, 2007 3:44:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home