tisdag, juli 03, 2007

St Angelo-romantik

Dags för lite pinsam nostalgi.


Pablo Neruda på St Angelos strand.


St Angelo ca 60 år senare.

En skön promenad är den från Villa Nunzia, nedför berget och efter strandkanten till St Angelo. En gång en fiskeby som även Nobelpristagaren Pablo Neruda verkade trivas i trots att han under vistelsen levde i exil.

Har du sett filmen Il Postino? Om inte - kort handlar den om en fattig brevbärare som blir vän med just Pablo Neruda. Med viss hjälp från författaren kommer han att älska poesi och använder det till att fånga byns vackraste kvinna. Mer törs jag inte berätta för då börjar jag lipa, vilket jag gör varenda gång jag ser filmen. Inte blir det bättre av att huvudrollsinnehavaren dog på riktigt strax efter filminspelningarna.

Men nu när jag är hemma igen önskar jag att jag hade gjort som brevbäraren gjorde för Pablo när han flyttat från den italienska ön det hela utspelar sig. Spelat in ljud. Jag skulle vilja höra havsbrisen tidigt på morgonen när det fortfarande är så tyst att vågskvalpet hörs upp för berget. Fåglarna som lite senare kvittrar och tjattrar. Den knastrande värmen och en enstaka vespa. Vinden i buskarna på kvällen. Stjärnorna.