lördag, januari 26, 2008

Drulle


Hur trött jag än är så är det aldrig jobbigt att vara med T.

Gossen är 7 veckor nu. Det är både större och paradoxalt nog mindre dramatiskt än jag trodde att bli mamma. Och samtidigt som jag tycker att jag är samma person som förut, som beter mig på samma sätt som förut, är jag klumpigare både fysiskt och socialt. Och jag hatar det. Borde kanske stänga in mig helt och hållet ett tag. Tror det beror på tröttheten, inte alltid så påtaglig men den gör ändå att jag ofta inte orkar tänka en tanke fullt ut. Jag kan såklart göra det men då krävs tid och det har jag mindre av. Prioritering känns onekligen som mitt egna nya modeord.



13 Comments:

Blogger Ilva said...

lossa på kraven och var snäll mot dig själv. Och jag tycker nog att man ska få isolera sig lite när man får sitt första barn, det är en sån stor identitetesomställning för att inte tala om HORMONERNA....

söndag, januari 27, 2008 9:32:00 fm  
Blogger Bendel said...

Ilva du kan verkligen säga precis rätt saker! Jo, det är nog mera än trötthet, sovit dåligt har jag gjort i långa perioder förut.

söndag, januari 27, 2008 8:13:00 em  
Anonymous Anonym said...

Visst är det både så otroligt omvälvande samtidigt som det på många sätt känns så naturligt att bli mamma. Trött blir man, både av omställningen och så klart av hormonerna och eventuell sömnbrist, mitt enda råd är att prioritera bort allt, även måsten som inte känns lustfyllda eller livsnödvändiga, släkt, vänner och städning tål att vänta - du anar inte hur länge :oD

Dessutom har du ju en riktig liten sötnos att njuta av.

måndag, januari 28, 2008 1:01:00 em  
Blogger Bendel said...

Tack Lotta! Och han är så nöjd och skrattig så här långt. Trodde jag skulle få sota för att jag inte varit en barnperson förr men det verkar inte funka så.

Jag gissar att du menar att proritera bort även sånt som är lustfullt? :) Jag förstår vad du menar tror jag. Jag tycker själv att det är en myt att roliga saker (fast jag älskar att göra sociala roliga saker) bara ger energi, de tar energi också.

Läste förresten någonstans att det positiva med tröttheten är just att man ofta inte vill träffa så många när man är trött vilket gör att man inte utsätter barnet för lika många risker att bli sjuk ex.vis. Det sägs så mycket om barn men något logiskt tycker jag att det ligger i det.

måndag, januari 28, 2008 4:40:00 em  
Blogger Pernilla said...

Jag tycker som ni. :) Man ska vara snäll mot sig, göra det man har lust med och gosa med sin bebis. Och helt klart! Sociala saker TAR jättemycket av ens krafter, även om de också ger och är roliga. Och städning, det kan man verkligen sätta längst ner på listan. Det har varit jättesvårt för mig att lära mig att huset ej behöver vara perfekt (är obotlig pedant) och att jag får säga nej till saker. Övar fortfarande fast jag är en bra bit in på barn nummer två.

tisdag, januari 29, 2008 8:56:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

tisdag, januari 29, 2008 9:29:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag är inte superpedant men gillar att ha rent och viss ordning. Det är pinsamt men jag måste erkänna att jag ibland faktiskt städar för andras skull, vill inte att folk ska tycka att jag är den där stökiga, för det är ju jag som inte har ordning om vi inte har det hemma, maken har inget med saken att göra.

tisdag, januari 29, 2008 9:31:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Jag tror att det är bra både för barnet å en själv att isolera sig lite. För mig kändes det i allafall rätt. Njut på av din lille son!

onsdag, januari 30, 2008 9:37:00 fm  
Blogger Bendel said...

tack Kristina! Ja, det verkar som de flesta vill isolera sig lite, iaf med första och om man kan. Njuter gör jag, han är lätt att tycka om eftersom han är så nöjd och glad på nåt vis, iaf så här långt.

onsdag, januari 30, 2008 12:20:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Kanhända att Torstens mamma o pappa är nöjda o glada?:)Jag tror att barn härmar (i både känsloliv och agerande) sina föräldrar från dag 1. Vilket ju är jättehäftigt!

torsdag, januari 31, 2008 11:33:00 fm  
Blogger Bendel said...

På BB hade personalen också den teorin eftersom han redan då var en nöjd pojke. Sedan också BVC-sköterskan som tom undrade om vi verkligen var förstagångsföräldrar. Nu har vi haft tur med att slippa kolik och sånt men det kändes bra eftersom jag inte riktigt förstod att jag var mamma i början. Ja, det är häftigt om det är så!

torsdag, januari 31, 2008 3:20:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Gulligt av dem att säga så fina saker! Så är det ju oxå så (tycker jag) att om man har ett lugnt barn så blir man själv lugnare varpå barnet blir lugnt av bara det osv, så de föräldrar vars barn har kolik har det nog inte så lätt.

fredag, februari 01, 2008 2:58:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja det var gulligt, ihuvudtaget tycker jag att alla vi mött på BB och BVC har varit fantastiska. Och hur det än gör deras ord att man ännu mera kommer in i den den goda spiralen du talar om.

fredag, februari 01, 2008 7:45:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home