torsdag, januari 17, 2008

Lite om hämtmat


Roppongi


Gooh

Idag hade jag, och Torsten, förmånen att få träffa bästa, klokaste Ilva en snabbis på Cityterminalen. Tack för den fina presenten Ilva!

Dagens lunch inhandlade jag i Goohbutiken vid Centralen. Numera finns Gooh-mat även i ett flertal livsmedelsbutiker i Stockholm, bla på Daglivs vid Fridhemsplan. Om någon mot förmodan skulle missat vad Gooh är; färsk färdiglagad mat från Operakällaren/Lantmännen. Jag köpte köttbullar med mos, ett säkert kort, och slog till med en oprövad efterrätt - chokladmousse med browniekuber. Allt smakade alldeles förträffligt, iallafall om man jämför med mycket annat färdiglagat och om man är ordentligt hungrig.

Två andra hämtfavoriter är bibimbap eller bulgogi från Arirang (en 10 år lång flört som började med ett press-samarbete) som jag såg att även Lisa nämner idag och bentolåda med bla fläskgyoza och tori-kara age från Roppongi.



6 Comments:

Blogger Ilva said...

Pia! Det var ännu roligare för mig att träffa dig och T. ska du veta!

lördag, januari 19, 2008 12:24:00 em  
Blogger Kristian said...

Färdigmat är så bra när man är hemmaförälder - man sätter ju barnet i första rummet så det är lätt att glömma bort att man själv ska ha mat också. Då ska den gå lätt och snabbt att fixa!

lördag, januari 19, 2008 10:43:00 em  
Blogger Lagers tabberas said...

Jag gjorde ett jobb på Gooh först när det var nytt och sedan som en uppföljning och då fick jag äta mig genom hela menyn - dillköttet smakade som hemmagjort, nästan och ckokladen är som på Operakällaren. När vi har bil kan det hända att vi åker hela familjen om vi är lata, till Gooh där bortanför Täby.
Bloggade om Gooh här.
För någon vecka sedan tvingades vi till mikrad mat. Vi bodde fem personer i vardagsrummet med en mikro - resten av lägenheter tömdes och renoverades - det var förfärligt för vi ställdes inför faktum - så här äter det svenska folket mest! Färdigmat - läs mer här.

söndag, januari 20, 2008 11:32:00 fm  
Blogger Bendel said...

Kristian - instämmer, tänkte skriva några rader om det men hittade inte orden direkt så då fick det vara. Men det är framför allt de dagar jag och T gör något utöver det normala, och för att inte störa rutiner, som det blir hämtmat. Och det är som du säger väldigt lätt att glömma bort sig själv, och ork, smarthet och mycket annat försvinner snabbt om man slarvar med käket - särskilt när man ammar.

Intressant skrivet om Gooh Lagers T. Bra med en uppföljning, det görs alldeles för sällan tycker jag. Jag har själv skrivit en del om färskt färdiglagat, särskilt om spaningar i London, men också i NYC. Det enorma utbudet - i fräscha förpackningar där man ser innehållet, där man själv kan mixa sovel, med kolhydrater och olika såser mm. Till vettiga priser osv. Kanske ska lägga ut något av det här.

söndag, januari 20, 2008 4:17:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Å nu blev jag sådär grymt (ursäkta ordet jag såg att du skrev om det längre upp) avundsjuk på er Stockholmare igen!!

torsdag, januari 24, 2008 10:52:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jag skulle inte ha skrivit om det där ordet, det ökade bara dess användande:)

torsdag, januari 24, 2008 7:30:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home