onsdag, januari 02, 2008

Morotslåda

Talade precis med mamma och fick hennes recept på morotslåda apropå mitt förra blogginlägg.


MOROTSLÅDA

Koka 1 kg morötter i små bitar i lättsaltat vatten. När de är mjuka mosa dem med lite av kokvattnet. Blanda sedan ned ett ägg (1 ägg/kg) och 4 msk sirap. Därefter gräddmjölk (ca 2 dl mjölk + 2 dl grädde) tills konsistensen på moset blir lös. Fördela i formar, strö över ströbröd och klicka på smör. Grädda i ugn, 175 C i ca 1 1/2 tim. Klart!

Min purfinska mormors recept innehöll även ris, mamma tycker att det blir för torrt och utesluter därför det. Mamma gör kålrotslåda på exakt samma sätt. Enda skillnaden är att då kryddar hon även med muskotnöt och det brukar bli mera låda eftersom kålrötterna väger mera.



8 Comments:

Blogger Anna-Eva said...

Den ska jag testa.Jag snöade in på kålrotslåda för några år sedan och lovade mig själv att laga det varje jul men så har det tyvärr inte blivit.

torsdag, januari 03, 2008 11:12:00 fm  
Blogger Bendel said...

Gillar du kålrotslåda gillar du morotslåda. Mamma och jag konstaterade igår att det är ett utmärkt tillbehör även då det inte är jul.

torsdag, januari 03, 2008 6:08:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag älskar både kålrots och morotsläda !

fredag, januari 04, 2008 12:46:00 em  
Blogger Bendel said...

Anonym - finskt påbrå eller gillar du det ändå?

fredag, januari 04, 2008 11:37:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Å jag gillar oxå kålrotslåda! Det är så gott med rotfrukter och sirap...

måndag, januari 07, 2008 10:42:00 em  
Blogger Bendel said...

Tycker jag med Kristina!

onsdag, januari 09, 2008 3:05:00 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Den här lät så god så den har jag printat ut. =)

onsdag, januari 16, 2008 8:53:00 fm  
Blogger Bendel said...

Kul Kinna! Den är riktigt god.

onsdag, januari 16, 2008 6:35:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home