lördag, februari 02, 2008

Läst i helgen


Jag och kompisen Kristian utanför El Diablo, läs mer om vårt krogbesök i länken i texten nedan.

Jag hade kastat Svd:s bobilaga Magasinet men maken plockade upp den ur tidningsinsamlingen. Kvar låg sedan artikeln om Marcus Samuelssons eklektiska hem i Harlem uppslaget. Får mig att tänka på när Åke för ett par år sedan berättade för Anthony Bourdain att han läst hans bok Kitchen Confidential på muggen (det var där svenskan låg) varpå han svarar: You should!


Pastis, Meatpacking district, NY, januari 2006.

Tillbaka till Marcus, jag tycker helt uppriktigt att han är kool och hans hem ser ut att vara det också. I intervjun kan man läsa saker som "En del av tavlorna har han målat själv, andra har han bytt till sig av konstnärsvänner". Det skulle vara lätt att kommentera detta på ett stockholmskt jag-blir-aldrig-imponerad-av-något-sätt eftersom det nästan är lite för bra men det har jag inte det minsta lust att göra. Ska förresten bli spännande att se vad nya Aquavit vid Norra Bantorget blir för något, öppnar nästa vecka. Hoppas även att hans planer på att öppna en panafrikansk restaurang i Meatpacking district på Manhattan förverkligas. Merkato 55 är arbetsnamnet och Mirian Makeba är tänkt att ljuda i högtalarna. Om så blir ska inte det ena behöva utesluta det andra, jag kommer förmodligen besöka både den och favvo-Pastis, också i Meatpacking, nästa gång i NYC.

Läste nyss om alltomstockholms bäst-i-stan-gala. Läsarna har bla röstat fram Grandpa som bästa butik i Stockholm och El Diablo som vinnare i restaurangklassen, båda på mitt Kungsholmen. Läs mer här.



2 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Hur man uppfattar sådana handlingar och snack kring det beror rätt mycket på hur man uppfattar personen, tycker jag. Jag menar om Marcus är en charmig kille eller ödmjuk eller nåt åt det hållet då vill man ju honom väl men om karln är stöddig o självupptagen osv då är det ju lätt att man avfärdar honom o hans handlingar.

onsdag, februari 06, 2008 2:57:00 em  
Blogger Bendel said...

Ligger mycket i det, särskilt i detta fallet.

onsdag, februari 06, 2008 4:08:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home