fredag, maj 09, 2008

En dag i staden, och annat

Det här blir säkert en snurrig bloggpost, lite spridda skurar, det är ju så mitt liv ser ut för tillfället - föräldraledighet kombinerat med en del jobb och föreningsengagemang.

HANDVÄSKPALLAR
Ett par tankar senaste dagarna: Såg att Ann-Katrin Ljung på Expressen bloggat om speciella vadderade stolar att lägga handväskorna på på restaurang Swedish Taste i Göteborg. Det fick mig att minnas en lunch för sådär 5 år sedan med matstylisten/kocken Peter Norman då han berättade att han sett sådana pallar på Alain Ducasses restaurang på Hotel Plazaa Athénée i Paris. Första gången jag kom i närkontakt med dylika var på tvåstjärniga Sadler i Milano för ganska exakt 3 år sedan.

KÄNDISAR OCH MAT
Har funderat över fenomenet kändisar skriver kokböcker. Camilla Läckberg nu senast och i höst kommer Dominika Peczynskis Östeuropas kulinariska hemligheter. Mat från Öst vill jag veta mycket mera om så det ska bli spännande att se vad den innehåller, men jag kan inte låta bli att länka till den här matrelaterade konversationen jag hade med författarinnan för ett par år sedan.

Nedan lite bilder från den senaste veckans barnvagnspromenader.


GAMLA STAN

Vad används den kroken till månntro? Till att hänga kött eller korv?

PONTUS BY THE SEA

Käkade prisvärd och ovanligt god lunchbuffé på Pontus by the see på Skeppsbrokajen som har en av stans populäraste uteserveringar, har inte varit där sedan den här trevliga kvällen (apropå Ann-Katrin). Ett franskt brasserie på stockholmska. Utom på sommaren då vi dessutom är Skeppsbrons största rivierainspirerade veranda och är stans närmaste skärgårdskrog, säger de själva.


Från uteserveringen spanade vi in 1majtåget.


På vägen hem passerade vi en filminspelning på Riddarholmen.



Svärfar tog mig och familjen med på fika i Dansmuseets kombinerade café och shop. Gillade atmosfären även om det ätbara kanske inte höll samma klass som det i Tate Moderns café i London.



7 Comments:

Blogger Alice said...

Har alltid velat hamna på en krog med handväskbord. Trots två trestjärnor har det inte hänt än.

fredag, maj 09, 2008 4:39:00 em  
Blogger Bendel said...

Måste vara jättejobbigt:)

fredag, maj 09, 2008 10:36:00 em  
Anonymous Anonym said...

Beträffande kroken.
Tänk på Amsterdam. Alla gamla hus är utrustade med järnbalk och möjlighet till trissa och krok.
trapphusen är för smala att bära upp exempelvis en säng i.
I stället utnyttjas trissa, rep och krok, och man tar in sängen via de stora fönstren.

lördag, maj 10, 2008 1:11:00 fm  
Blogger Bendel said...

Tack Örjan för den förklaringen! Så logiskt att jag nu känner mig lite dum. Fick mig dessutom att ännu hellre vilja bo i Gamla Stan.

lördag, maj 10, 2008 10:29:00 fm  
Blogger Bendel said...

Måste tilägga att det där med kött eller korv dock var ett dåligt skämt.

lördag, maj 10, 2008 10:36:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Jag var ju bara tvungen att läsa vad Dominika sagt när du träffade henne, hm ja vad må det bli av den kokboken...fast jag instämmer i din nyfikenhet angående mat från öst. Det är nog inte hennes recept...

Förresten det verkar inte vara så tokigt å vara mammaledig och matintresserad i Stockholm:) Det låter helmysigt!

onsdag, maj 14, 2008 12:01:00 em  
Blogger Bendel said...

Ti hi, hon tyckte nog att jag var mycket oglammig och präktig. Jag tror inte heller att recepten är hennes, en bra bok kan det dock säkert bli om hon samarbetar med rätt personer. Som sagt, ämnet är mycket intressant!

onsdag, maj 14, 2008 3:02:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home