söndag, april 20, 2008

Kort matrapport

Egentligen pausar jag fortfarande, är tillbaka bättre nästa vecka igen.

Antar att ni noterat ramslöksfebern som råder? Jag måste erkänna att det var så sent som för exakt två år sedan jag åt ramslök första gången. Den snälle rikslikaren som jag träffade då jag föreläste på en pressträff på Skaraslätten ville så gärna att jag skulle äta det. Så en tidig morgon i Skövde plockade han en kasse full som han sedan tog med på tåget till huvudstaden där jag mötte upp honom på Centralstationen. I helgen har jag provat Renée Voltaires örtsalt med ramslök på en grönsaksrisotto jag lagade. Det funkade utmärkt.

En del tror att jag är en rabiat quinoamotståndare. Det är så fel, jag skrev om det en gång bara som ett exempel på likriktningen i matmedia. Visserligen är jag inte så förtjust i quinoa men det är en annan sak, och jag jobbar på det. Quinoapuffar är gott i müsli tycker jag. Nedan en bild på Ilvas saffransyoghurt med kryddig honung (kanel, kardemumma och ingefära) och just quinoapuffar.



Idag drack jag en latte på Xoko, jösses så bra den smakade! Och vilken koll personalen alltid har hur förvirrade beställningar jag än gör. Skulle egentligen bara köpa vitt surdegsbröd men det följde även med en dessert - vaniljmousse med äpplen och kaksmulor. Klassiska goda smaker. Nästa gång jag är på Rörstrandsgatan tänker jag testa tesalongen några meter därifrån, Classic Tea Room. Kikade in idag och det såg lovande ut. Såg också att man kan köpa med sig många produkter som olika chutneys, clotted cream (av samma märke som på Taylors and Jones) och liknande.

Uppdaterat: Glömde ju att berätta att våra vänner från Pakistan/Indien gav Indian Curry House på Scheelegatan godkänt. Den enda indiska hämtmaten jag äter, iaf på Kungsholmen.



10 Comments:

Blogger Pernilla said...

Classic Tea Room är jag också nyfiken på! Verkar mysigt.

söndag, april 20, 2008 9:48:00 em  
Blogger Bendel said...

Får se vem som hinner först då:)

söndag, april 20, 2008 9:55:00 em  
Blogger Jessica said...

Vi noterar att du fortfarande är på paus ;).
Om du inte är en rabiat quinoamotståndare så är jag däremot en rabiat och hatfull Renee Voltaire-motståndare, ramslök i saltet eller inte.

söndag, april 20, 2008 10:50:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag förstår dig vad gäller Voltaire! Motståndare är jag inte, men stor skeptiker.

måndag, april 21, 2008 7:27:00 fm  
Blogger Bendel said...

Trots att jag hittade ett bra användningsområde direkt för saltet. Men vill prova några produkter innan jag uttalar mig om det.

måndag, april 21, 2008 10:06:00 fm  
Blogger Kinna Jonsson said...

Bredvid xoco ligger en helt underbar affär med gammalt och nytt vackert porslin. Det nya är fransk keramik tror jag. Ljuvlig blandning.

måndag, april 21, 2008 12:52:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja den är verkligen fin! La Riggiola, har tänkt blogga om den butiken eftersom den iaf förut hade mest porslin och kakel från Amalfikusten (som jag besöker varje år). Franskt låter fint!

måndag, april 21, 2008 5:41:00 em  
Blogger michaela said...

Åh, varför skepsis mot Renee Voltaire?

onsdag, april 23, 2008 6:50:00 em  
Blogger Bendel said...

Min största skepsis - motsvarar de relativt höga priserna kvalitén? Jag tror att det finns samma sorts produkter, som är minst lika bra, och billigare. Sen är jag allmänt skeptisk mot alla som är för raw food-inriktade, det är ofta så mycket mumbo jumbo inblandat.

torsdag, april 24, 2008 1:58:00 em  
Blogger Jessica said...

Sedan har Voltaire haft usla innehållsförteckningar. Matens påstådda nytta närmar sig pseudovetenskap. Det priset hon har haft för gojis, för det beloppet kan man få en tre gånger så stor påse på en asiatisk affär. Du kan helt enkelt hitta precis lika bra mat som Voltaires märke erbjuder, precis lika nyttig, men, som Bendel påpekar, till lägre kostnad, och utan pseudovetenskap runt t ex himalaya-salt.

torsdag, april 24, 2008 8:27:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home