onsdag, maj 21, 2008

Ett värdigt sätt att behålla gravkilona på - mjölkchoklad från Amedei



Eftersom Hedda på Mamavaganza (en av få mycket roliga och läsvärda mammabloggar) flera gånger nämnt Amedeis mjökchoklad fick jag ett infall att köpa den idag. Dumt mycket dumt. Eller snarare gott, mycket gott! Köpte även mjölkchoklad från Michel Cluizel, också fin, men bittrare och inte alls så vaniljig och gosig som Amedeis, beror nog till stor del på att den innehåller ca 50 % kakao till skillnad mot ca 30% i den förstnämnda. Mjölkchoklad ska vara mjölkchoklad tycker jag. Egentligen skulle jag provsmakat Hansens Flödeis då jag var på Kungsholmens choklad & caffé (Fleminggatan 45) men någon måtta fick det vara, käkade ju även inte världens nyttigaste men trevligaste frukost med en matbloggare imorse. Btw, den som letar efter Valhronas kakaopulver kan hitta det på samma ställe.



12 Comments:

Blogger Jessica said...

Mycket värdigt indeed :)

onsdag, maj 21, 2008 1:48:00 em  
Blogger Bendel said...

Eller hur? :)

onsdag, maj 21, 2008 1:52:00 em  
Blogger Rebecca said...

Har du testat Valrhonas Tanariva eller Jivara? Tanarivan är gjord på bönor från madagaskar och är underbart fruktig.

onsdag, maj 21, 2008 9:42:00 em  
Blogger Bendel said...

Rebecca - nej, har inte provätit mycket mjölkchoklad att räkna med alls trots att det varit en trend i ett par år, mer än i desserter på bättre krogar förstås. Ska lägga på minnet! Liksom Hansens glass.

torsdag, maj 22, 2008 12:22:00 em  
Blogger Rebecca said...

Jag är egentligen en mörkchoklad-ätare, men eftersom jag jobbat i chokladbutik en herrans massa år har jag lärt mig så mycket jag kan om all choklad.
Gillar du Amedeis mjölkchoklad borde du gilla Valrhonas. Ett annat märke värt att lägga på minnet är franska Pralus. Deras choklad är fantastisk!

torsdag, maj 22, 2008 12:32:00 em  
Blogger Jessica said...

Jivara är god. Precis avvägd. Inget smörfett som fastnar i gommen och en kaka är precis nog för att stilla suget.

torsdag, maj 22, 2008 8:42:00 em  
Blogger Daniel Roos said...

Det här gillar jag hihi. Enligt mig tycker jag amedeis mjölkchoklad är god men jag gillar Valrhona bättre. Det har kommit en del nytt där först har vi Jivara sen långt tillbaka den är okej sen som rebecca sa så finns tanarivan som jag älskar tycker den är toppen. Och för några månader sen kom ytterligare två nya den ena av dom är min nya favorit och heter Bitter Lacteé den första bittra ljusa chokladen underbart. Vad den sista hette minns jag inte med den va rockså välidigt bra. Må så gott alla mvh Daniel

fredag, maj 23, 2008 1:25:00 fm  
Blogger Bendel said...

Underbart! Genom åren har det blivit mycket choklad på olika sätt, provsmakningar, i menyer (tex en 6-rätters chokladmeny tillagad och komponerad av Jan Hedh) osv osv men då har det nästan alltid gällt mörk choklad. Ljus choklad är en mörk fläck hos mig. Tack för tips och kommentarer! Jag återkommer när jag lärt mig/skapat mig så mycket att jag har en egen grundad mening.

fredag, maj 23, 2008 10:30:00 fm  
Blogger Lagers tabberas said...

Som jag syndat och förstört GI ambitionen och investerat kött och fettkapital.

söndag, maj 25, 2008 10:08:00 em  
Blogger Bendel said...

Ha ha Lager, då blir det bara quinoa ett långt tag framöver då!

måndag, maj 26, 2008 4:14:00 em  
Blogger Lotta said...

Bendel - Du borde prova La Molinas mjölkchoklad. Den är på 39% och precis så gräddig att man bara vill ha mer... Mmmm!
Chokladen är helt röd och det står "39%" på framsidan. Jag hittade den hos P&B i Söderhallarna. De har ju både Amedei och Amano också, så de måste känna till choklad.

tisdag, december 30, 2008 1:07:00 em  
Blogger Bendel said...

Lotta - La molinas mjölkchoklad är grym, nästan godare är Amedeis! ( ISverige är det samma importftg som tar in båda)

Efter jag skrev detta inlägg har jag ätit och lärt mig en hel del mjölkchoklad.

tisdag, december 30, 2008 4:18:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home