tisdag, juli 14, 2009

Lunch i skuggan


På bilden syns inte hästskitsdoften, som jag älskar, och oljudet av cikadorer och ätduvor i ett hägn.

Det började inte så bra. Datorväskan med min dator i blev stulen innan vi ens kommit på flygbussen. Därav min bloggtystnad. Men veckan jag tillbringade på en gård vid Toskanas södra kust var fin. Omgivningarna var lantliga, löjligt romatiska och välskötta. Jag och min familj lagade mesta maten själva med olivolja, alldeles nyutpluppade ägg och frukt och grönt direkt från gården. I odlingarna fanns exempelvis små tennisbollsstora vattenmeloner som 20 dagar senare skulle bli stora bjässar, en speciell sorts persika och zucchini. Även en trädgårdsmästare som sjöng opera då han jobbade.


Ett av få restaurangbesök gjorde jag i bergsbyn Castagneto på Belvedere vid Piazza del Popolo. Toskansk chark och någon slags varm leverpaté, förmodligen kyckling, till förrätt.



Frappe i Lucca.



2 Comments:

Blogger Niklas (Nyfiken på mat) said...

gud va mysigt! rekommenderar starkt ett besök till Montalcino, där ni plockar upp några flaskor brunello! =) san gimignano by night är oxå mysigt! (INTE under dagen, för mycket turister!)

tisdag, juli 14, 2009 4:49:00 em  
Blogger Bendel said...

Tack Niklas för tips! Nästa gång jag åker till Toskana blir på hösten ev våren, det är ALLTID så varmt när jag är där, även denna gång då vi sökte oss till kusten och en stor pool. Jag gissar att allt kommer ännu mera till sin rätt då. Maten, mindre folk osv.

tisdag, juli 14, 2009 5:07:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home