måndag, januari 08, 2007

Matlänkar

Tills jag fått ordning på mina länkar, behöver pinsamt nog hjälp med det eftersom standardinställningarna är ändrade, tänker jag på Lisas manér lyfta fram några bloggar jag gillar här. Ni har sett dem förr men jag vill berätta varför jag läser dem. Det är inga expertutlåtanden bara vad jag fastnat för.

Brax on food Det märks att Alice trivs i matbranschen. Nyfiket och ofta kåserande kommenterar hon sin omvärld.

Matälskaren Få har så imponerande djupa och breda kunskaper som Lisa. Hon brukar säga att hon och hennes man är bästa kombon sedan tomat och basilika, något som märks i tex Johans surdegsskola. Jag gillar energin, den frekventa uppdateringen, de snabba och bra svaren -ibland på tal, kloka recepten och att innehållet känns både starkt och generöst.

Mat och politik De tydliga politiska åsikterna delar jag oftast inte men hälsar ändå gärna på. Känsla för mat har den här killen. Med spänning följer jag tex hur det går för griskinden som hänger på tork. Och när han ska avslöja vem han är.
P.S. Hans Matsök söker även igenom Bendel. Om jag gör något liknande kommer så klart K:s sida finnas med, det finns mycket sköna fördjupningar att hämta här.

Mormors mat Jag är förälskad i den jordnära och konsekventa linjen i Kinnas recept. Hon är dessutom en modern och vaken redaktör. Det är tryggt utan att vara tråkigt.

Krakel och Kärlek, mat och folköl. Båda för att de är så förbaskat välformulerade och jag ofta skrattar högt då jag läser dem.

Vinlusen Måste få en dos ibland. En modern vindoftande och mänsklig Hjalmar Söderberg-typ, kanske tom lite Strindberg då han är bitter. Han beskriver vin, matupplevelser, barhäng, människor och vad de talar om i framför allt i Stockholm. Delar inte alltid (men då och då) de politiska åsikter som ibland lyser igenom.



8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jättebra länkar!
Nu har jag fått ännu fler favoriter, härligt :)

måndag, januari 08, 2007 12:32:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för det fina omdömet. Ska läsa mer hos dig, men har inte hunnit. =)

måndag, januari 08, 2007 4:32:00 em  
Blogger Bendel said...

Lina, så bra!

Kinna! Du ska bara läsa här när du vill - för att du vill/har tid, inte för att jag läser din blogg. Jag tycker gott om Mormors mat hur som helst:)
Och gissar att du serverade prinsessan fel sprit.

måndag, januari 08, 2007 6:35:00 em  
Anonymous Anonym said...

Bloggfrossa skriver inte så mycket om mat egentligen, utan skall läsas för hans fantasifulla språk och sanslösa observationer o tankegångar:
Bloggfrossa

måndag, januari 08, 2007 7:55:00 em  
Blogger Bendel said...

Tack Kristian! Han verkar rolig att läsa. Jag har sparat länkar jag fick av dig före jag bloggade själv, nån av dem kommer säkert upp på länklistan så småningom.
Vad festligt, jag skrev i en artikel nyligen om ett ställe som gör Wienerschnitzel seriöst. Köksmästaren (välrenommerad) berättade att folk skrattade då han tog in det på menyn eftersom det blivit så förknippat med vägkrog.
Men jag förstår inte vad den här killen tänkte på då han beställde det på Kina-krog.

tisdag, januari 09, 2007 10:51:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar verkligen också, men tyvärr är det litet långt mellan inläggen.

onsdag, januari 10, 2007 11:01:00 fm  
Anonymous Anonym said...

fasen nu blev det fel igen när jag glömde stänga länken...
Kaffesnobben skulle det vara.

onsdag, januari 10, 2007 11:02:00 fm  
Blogger Bendel said...

Tack igen! Här tror jag att jag har kikat in förut, tack vare dig gissar jag.
Även fast jag inte tycker att en blogg behöver vara konsekvent så är det ofta sjyst när de är det, som den här.

onsdag, januari 10, 2007 11:18:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home