söndag, januari 07, 2007

Zagat (2) - i huvudet på Bendel

Jag ska berätta kort hur jag tänker när jag läser Zagatguiden som bäste Kristian skickat till mig (restauranger i NY).

Varför når den en stor publik? Mina spontana förklaringar är: Lokalkännedom - uppskattas av alla. Interaktivitet - guiden bygger till stor del på vad läsarna själva tycker. Auktalitet - särskilt webbsidan där det hela tiden presenteras nyheter och man kan läsa kommentarer från sådana som nyligen besökt ställena. Rätt samarbetspartners - tex matinstutionen Zabar´s.

Undrar varför guiden inte är etablerad i Sverige? Borde göra en konkurrentanalys. Som turist är den utmärkt att få i handen. Där jag bor finns ett hostel och livsmedelsbutikerna är fulla med turister som småhandlar. Vore det inte bra om Daglivs (som på många sätt påminner om Zabar´s) hade något liknande till dem (på engelska så klart)? Tror banne mig jag ska göra något enkelt och sälja till dem, det är ju en otroligt vaken butik.

Borde inte alla liknande guider innehålla minst en "folkets favoriter"?

Hm, undrar varför Peter Lugers Steakhouse har gått upp från 9e till 5e plats? Stället har ju funnits i minst 50 år. Kan samtida trender kan förklara detta?

Osv...



5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det närmaste zagat.com jag sett i Sverige är cint.se som visserligen inte är specifikt för restauranger men som är så etablerad att de har ett stort antal betygssatta ställen. Nackdelen är att betygen kan vara upp till 7-8 år gamla och då uppstår tvivel om aktualiteten...

söndag, januari 07, 2007 7:09:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ett annat problem med interaktiva sajter av typen "tycka till" är att det oftast är de negativa kommentarerna som dominerar - nöjda kunder har som oftast en mindre drivkraft att skriva utförliga texter om sin upplevelse.

Om bokidén - jag gillar böcker som "Kondisboken" av Maria och Johan Kindblom. Den presenterar konditorier och cafeer med en kort text och stora, vackra bilder. Den inspirerar till ett besök eftersom man ser interiörerna. Skulle jag göra en restaurangguide som bok skulle den vara på ett liknande format, och uppdateras varje år. Sen kunde man komplettera med webbsajten där mer information och kundernas recensioner och betyg finns.

söndag, januari 07, 2007 7:21:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja kommentarerna är ofta ett problem (på samma sätt som på många bloggar), men jag är övertygad om att man på olika sätt kan jobba så att man får bättre kvalitet på inläggen. Och jag tycker ändå att det funkar bättre då det gäller restauranger än mycket annat. Alltomstockholm är tex ganska ok. Skräckexemplet, som inte alls har med mat att göra, är Resumé där folk spyr galla på ett onyanserat meningslöst sätt.

Så gamla betyg som upp till 8 år tycker jag är skandal om de ligger kvar, om det inte är som kuriosa eller i ett välsorterat arkiv.

Jag skulle vilja se mycket mera bilder på interiörer i guider. Särskilt på nätet där det är relativt lätt att fixa. Restaurangguider som böcker vill jag gärna ska vara omfångsrika och då vet jag att det är ett problem kostnadsmässigt mm

söndag, januari 07, 2007 8:41:00 em  
Blogger Bendel said...

Tillägg: jag vill att guider ska vara omfångsrika eller specialiserade.

söndag, januari 07, 2007 8:48:00 em  
Blogger Bendel said...

Tillägg 2: Tack för kommentarerna!

söndag, januari 07, 2007 8:57:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home