fredag, december 29, 2006

Mammas julstjärnor



Jaha, då har jag käkat upp julstjärnorna mamma skickade med mig hem i julas. Jag har alltid varit helt galen i dem. När jag var liten brukade mamma få baka nya dagen före julafton eftersom jag ätit upp alla i förväg.
Min pappas farmor från Karelen var en enastående matlagare som gjorde himmelska julstjärnor. De var så spröda som var möjligt. Mammas är lite kompaktare i mitten, men jag gillar dem ändå mer eftersom de är dem som jag framför allt har växt upp med. Och för att mamma aldrig trasslar med någon annan fyllning än plommon, en fånig sylt eller nåt. Vad det nu spelar för roll, det var rätt länge sedan gammelfarmor Eva kolade vippen.
Förra året såg jag något som liknade julstjärnor i ett judiskt bageri i New York. Dock var degen en söt mördegsliknande sak och inte en naturell smördeg. Dumt nog skrev jag inte upp vad den kakan hette. Kom just på att jag måste köpa mig en bok om judiska bakverk.



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tyckte att den såg jättesmaskig ut, tills jag såg likheten med en svastika... Förlåt. Jag har aldrig ätit en sådan. Vad är det lite mer exakt?

fredag, december 29, 2006 11:40:00 em  
Blogger Bendel said...

När du säger det kan jag ju bara hålla med även om jag aldrig hört det förut. Och faktiskt inte har tänkt så själv. För finländare föreställer de stjärnor och inget annat. Sökte lite historik på nätet men hittade inget. Bara mängder av finländare som säger att julstjärnorna är ett måste under julen. Liksom min mamma från landsbygden i mellersta Finland tycker, Liksom farmor från Tammerfors tycker, liksom gammelfarmor från Karelen tyckte. Innehållsmässigt består de av en smördeg och en fyllning av plommon som man kokar med vatten för att få en smetigare konsistens.

Mitt svammel om de judiska kakorna kanske ställer till det.

lördag, december 30, 2006 10:33:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home