tisdag, december 19, 2006

Roppongi - bra och nära Fridhemsplan

Nu när jag testat nästan alla mina kvarterskrogar utser jag Sushi Restaurang Roppongi till vinnare efter rond 1. Sushin var superfräsch, fisken exakt tillagad, smakerna milda men väl avstämda. Att många japaner äter där ( iaf i fredags) brukar dessutom betyda att maten smakar någorlunda som i hemlandet.


Kvällens drycker: Japansk öl Kirin - ett säkert kort. Sake Tamanoikari Kyoyo ( högst rankad i Japan) - vi drack den varm och den smakade lent, sött, mjukt och fint. Rosa champagne - Jean de la Fontaine Sec - som jag fått höra av en sommelier ska vara bra till sushi, vilket den var. Torr och frisk.


Amuse 1, smakrik laxpaté.


Nigiri med ål och tonfisk. Och min favorit temaki - ser ut som en liten glassstrut och ätes som en sådan. Jag åt en himmelskt god med räka, avocado och japansk majonäs.


Exakt rätt tillagad lax är så läckert. Mjäll inuti med alla smaker bevarade.
Amuse 2 besod av läckra syrliga och krispiga gurkrullar som passade som sidorätt.