onsdag, juli 05, 2006

Dagens lunch - karelska piroger

Karelska piroger är en del av mitt finska matarv. Liksom tjocka pepparkakor, rieska (har lovat Jan Hedh att prova hans recept i boken Bröd), blåbärspaj, lingongröt, morotslåda, kålrotslåda, potatislåda, memma (mämmi) och julstjärnor med plommon (!) i.
När jag växte upp tyckte jag att det var pinsamt att mammas pepparkakor inte såg likadana ut som mina kompisars mammors. Men jag älskade de nybakta karelska pirogerna mamma och mina många mostrar gjorde -varma med en klick smör. Och jag åt alltid upp julstjärnorna före jul så mor fick gömma dem. Och jag kan än idag, särskilt varma rötmånadsdagar få ett sug efter Paulas syrliga nykokta eller kylskåpskalla, lena lingongröt med ett tunt lager strösocker och riktigt kall mjölk. Kiitos äiti!



3 Comments:

Blogger Kristian said...

Exotiskt! Men hur såg din mammas pepparkakor ut?

onsdag, juli 05, 2006 9:44:00 em  
Blogger Bendel said...

De var likadana i formen som svenska - hjärtan, stjärnor och sånt. Men var mycket ljusare och ca 4 ggr så tjocka. De åts året runt, särskilt på min mormor och morfars bondgård där alla som jobbade på gården åt sådana minst 5-6 ggr om dagen då de fikade.

onsdag, juli 05, 2006 10:07:00 em  
Blogger Bendel said...

Och de smakade som svenska pepparkakor menmycket mildare.

onsdag, juli 05, 2006 10:08:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home