onsdag, januari 25, 2006

Mat i NY, januari 2006

FAVORTRESTAURANGER

Asia de Cuba - cross over med asiatiskt och cubanskt som funkar fantastiskt bra! + trevlig och kunnig personal. Sharingkoncept

Bread Bar - bakfickan till lyxindiern Tabla. En populär, New York-ig och stimmig mötesplats. I det öppna köket tillagas olika indiska bröd till vilka man beställer smårätter enligt sharingprincipen. Och vilka smårätter! Mmmm...

Les Halles - franskare än något ställe i Frankrike. Vad är godare än en perfekt stekt entrecote med perfekt bea och perfekta pommes frites, ett gott rött vin och en len creme brulee?Tony syntes dock inte till trots att jag även åt en god frukost där.

Pastis - en kär gammal vän i Meatpacking District.

Oyster Bar - ytterligare en gammal polare. Jag gillar matinstutioner. Därför tycker jag även om att äta soul food på Sylvia´s i Harlem, trots att jag vet att det är en turistfälla på söndagarna och mina kollegor ofta ratar ställen bara av den anledningen. Så jag var där och jag träffade vackra Sylvia! La Coupole i Paris och Harrods Oysterbar i London är två andra krogar med samma stämning som jag gärna återkommer till.


MATMARKNADER

Apropå instutioner så är det svårt att inte gilla röriga men välsorterade Zabar´s Foodmarket.

Betydlig elegantare är Balduccis Foodmarket, inrymt i gamla, spatsiösa lokaler (en gammal bank).

Chelsey Foodmarket i kakbageriet Oreo´s gamla fabrikslokaler är ett skönt matställe. Skrotigt och ruffigt + glasväggar som ger insyn till bagerierna, slakterierna och köken. Träffade en PR-kvinna som jobbar med helt hysteriskt galna Iron chef.


BAGERIER

Amys Bread i Hells Kitchen är det bästa. Hade förmånen att få träffa Amy inself också, en kool kvinna med koll. Träffade flera sådana i bageribranschen. Medelålders, vackra, judiska drag, pondus och karisma. Undrar var de kommer ifrån?

Legendariska, gulliga Magnolia Bakery´s cup cakes och personal sprider värme på många sätt.
Baltazar är koolt på ett gammaldags sätt.

Bouley - trendigast med höga ambitioner. Underbart bröd och underbara macaron´s.