torsdag, juni 01, 2006

Pressmeddelanden - tips

Dagens pressmeddelandeskörd:

1. Findus: Findus ärtsafari firar 20-årsjubileum i juli
2. Svensk Fisk: Lanserar en tillagningsguide för fisk och skaldjur
3. Mjölkfrämjandet: Mjölk vanligaste måltidsdrycken efter vatten

Är rubrikerna ovan intressanta nog för att tränga igenom informationsbruset? Det får du själv fundera över. Hur som helst är rubriken viktig för att få ett bra mediagenomslag, liksom att det finns ett tydligt nyhetsvärde i texten. Låter självklart för en del, men jag lovar att det inte är det för alla som skriver pressmeddelanden. Det är också smart att disponera det viktigaste först. Helst ska redan ingressen sammanfatta det man vill få sagt, och en journalist ska kunna stryka i texten från slutet och uppåt. Meddelandet får inte heller vara för långt, och i Sverige inte för säljande. Avsändare och kontaktpersoner ska vara tydliga och tillgängliga.