onsdag, juli 12, 2006

Dagens tips - kallt rödvin

Nu när jag sett om alla avsnitten i Brideshead Revisited tröstar jag mig med att Midsomer Murders går på tv. Till gårdagens program drack jag det som fanns kvar av roséspumanten. Som fortfarande var god. Något annat som är gott att dricka när det är varmt ute är kylskåpskallt, tunt men bärigt rödvin tex Golden Gate California Red. Jag fick det en gång som fördrink när middagen sedan bestod av en grandios kurdisk buffé, gjord av en kurdisk vän och gamla tanter i förorten. Därefter har jag själv serverat rödvin på det sättet flera gånger. Ofta gör jag minipizzor till. Med mango chutney som jag kryddar med ingefära och finhackad röd och grön chilifrukt. Och gräddar med rökt skinka och en lagrad ost på toppen. Det går alltid hem!



3 Comments:

Blogger Kristian said...

Tänkte på ett annat rödvin du har skrivit om tidigare, Ripassoviner som tydligen är en av dina favoriter. Vad är det som är speciellt med dem, tycker du? Köpte en flaska Masi Campifiorin och en Campolieti idag när jag skulle ha vodka till limoncellon.

onsdag, juli 12, 2006 9:27:00 em  
Blogger Bendel said...

Förenklat är det ju ett mellanting mellan "vanligt" rött vin och amarone. Det passar mig, eftersom jag tycker att amarone ibland blir "lite för mycket" och ibland är svår att matcha. Min favorit i detta segment är Ripassa Zenato: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=12324&Butik=0&SokStrangar=

Spännande att du ska göra mer Limoncello, berätta gärna mer om hur det går sedan!

torsdag, juli 13, 2006 1:38:00 fm  
Blogger Bendel said...

Har du druckit ripassorna ännu? Är nyfiken på vad du tycker, särskilt om Campolietin eftersom jag inte smakat den.

fredag, augusti 18, 2006 11:26:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home