söndag, augusti 20, 2006

Augusti - omstart


Lunch hos ekologiska bönder i Cevennerna.


En av deras vackra Aubrac-kor. Kött från denna ras finns på många franska stjärnkockarns menyer. Foto: Pia R Bendel

The same procedure as every year. Nu, som alltid denna tid på året, kommer inbjudningar till pressträffar i mitten och slutet av september. Efter två månaders stiljte på den fronten eftersom få livsmedelsföretag gör PR under sommaren. De som gör det har kommit på att det är lätt att få mediagenomslag i semestertider (i alla fall har jag jobbat så). Tidningarna är då underbemannade och tacksamma över att få saker att skriva om. Dessutom har många läsare tid att läsa och inte bara skumma igenom tidningarna.

En inbjudan gällde en matresa till den sydfranska medeltida byn Sauve och boende i Oliven. Trots att jag var där för två år sedan fick jag lust att åka tillbaka. Det fick mig också att undra om den sköna konstnären Maj-Siri fortfarande tolkar på utflykterna Oliven arrangerar? Hon var min fransklärare för 20 år sedan. Och hon hjälpte mig med mycket när jag var chefredaktör på skoltidningen i Horndal.

Men ska jag ha råd med resan måste jag nog jobba på lite och inte sitta här och drömma om luncher hos bönder i Cevennerna, saltfälten i Camargue, ändlösa vinodlingar och annat man kan se och göra i Södra Sydfrankrike.