onsdag, augusti 16, 2006

Lågprisbutiker i Sverige

Dagens handel skriver idag att ICA förmodligen kommer att lägga ned Netto:
http://www.dagenshandel.se/dh/DagensH.nsf/0/219C1C8D8383C7B3C12571CC0022226C?open

Hmm...intressant. Hur går det egentligen för de andra lågprisbutikerna? Måste kolla upp det. Jag betalar gärna lite extra för schyst kvalitet. Men om många väljer det som är kvalitet enligt mina preferenser, borde man väl kunna hålla ett bra pris även på dessa varor. Men vad är bra för vem och vad är ett bra pris?

Pris och livsmedel i kombo är något jag ofta funderat över, tex här. Men korkat nog inte då jag läste en kurs i prissättning för några år sedan.

Jag vill flytta till Italien. För den allmänna matkunskapens skull. (och 1000 andra anledningar som inte har med mat att göra). Jag saknar just nu både den lokala slaktaren, bagaren och baren. Och den lokala Berlusconi-ägda Standa-butiken.