lördag, september 02, 2006

Anne Willans uppslagsverk

Det finns böcker som aldrig åldras. En sådan bok är Anne Willans "Kokkonsten" (Guide to Cookery). Min upplaga är från 1990 och det svenska förordet är skrivet av Björn Halling, då rektor på Restaurangakademien.
Jag kan inte påstå att jag använder boken så ofta. Men om jag ska laga något som kräver en för mig ny teknik eller udda råvara (jag lagar sällan El Bulli-mat) så slår jag upp det i detta praktverk. Och finner alltid svaret på mina frågor.



4 Comments:

Blogger Kristian said...

Jag har så svårt att hitta recepten på El Bulli-maten, t.ex. saltvattensorbet som jag vill göra nån gång... :)

lördag, september 02, 2006 8:16:00 em  
Blogger Kristian said...

Skämt åsido vore det intressant att läsa om rätt knivteknik vid grönsakshackning. Jag använder en stor kockkniv som jag kan hålla knogarna emot men det är ändå knepigt att hålla undan fingertopparna.

lördag, september 02, 2006 8:19:00 em  
Blogger Bendel said...

Har samma problem med El Bulli-recepten:)

Ja, det är knepigt och en träningssak. Ska kolla i Willans bok vad hon skriver om det. Rapport imorgon.

lördag, september 02, 2006 9:00:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag har också i princip en kniv till allt.Om man tittar i Willans bok så är det svårt att sammanfatta teknik (förutom grundtekniken) för grönsakshackning då det står olika tips för väldigt många olika grönsaker, hur man rullskär morötter osv. Är det sådant du vill läsa om kan det vara rätt bok för dig.

söndag, september 03, 2006 10:57:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home