måndag, augusti 06, 2007

En vanlig ledig sensommarsöndag

Sitter med andan i halsen för att jag har så mycket att ta tag i. Borde med andra ord vänta med att blogga tills jag bockat av flera saker på min to-do-lista...
Skulle helst dela med mig något matnyttigare än att redovisa hur en dag i mitt liv kan se ut. Men det får vänta.


En bra start: Vaknade av att maken bakat scones som vi åt på balkongen.

Långpromenad med hunden på Kungsholmen:
-Matig, välsmakande woklunch på vår vänliga kvarterskrog Mamadou.
-Kaffe och bulle på lummig och mysig uteplats hos Kafé Kajak, Smedsudden (nära Rålis).


Till middag hade jag tänkt göra något med eftertanke, kanske ett storkok att fylla frysen med. Men det blev inte riktigt så. De tankarna dunstade i värmen och jag lagade lika enkelt som jag gjort nästan hela sommaren.

Jag tycker mycket om nyheter och kretivitet men har hamnat i en period då jag får stressutslag av mat som nästan enbart tillagas i syftet att visa andra vem man är. För att inte tala om vad jag får av alla "nödvändiga" och trendiga matlagningsredskap, porslin och allt som ibland får större fokus än själva maten.

Middagen bestod av spagetti med tomatsås. Liknande sås finns hos Ilva. Milda italienska smaker som jag gillar. Testade ICAs ekologiska spagetti som jag inte kommer köpa igen. Till efterrätt blev det Gino av de frukt och bär jag hade hemma.

P.S. Vad jag ser fram emot Maja Lundgrens nya bok Myggor och tigrar om bla Camorran i Neapel! En av mina absoluta favoritböcker är hennes svulstiga debutbok Pompeji.

Uppdaterat
Ett utdrag ur Maja Lundgrens Myggor och tigrar.



6 Comments:

Blogger K said...

Jag läste Pompeji först nu i sommar och blev väldigt tagen. Ännu mer intresserad av Myggor och tigrar blev jag när jag läste att den inte bara handlar om Neapel utan även om den svenska kulturmaffian.

måndag, augusti 06, 2007 2:12:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag instämmer, den kombinationen gör det hela ännu intressantare!

måndag, augusti 06, 2007 4:20:00 em  
Blogger Ilva said...

aha! Det dar later som en intressant bok!
Riktig matlagning ar en personlig sak mellan matlagaren och magen/hjartat tycker jag, nagot som inte har nagot att gora med trender sa cook on sister!

måndag, augusti 06, 2007 4:40:00 em  
Blogger Bendel said...

Boken har redan skapat debatt, såklart.

Tycker också att mat i högsta grad är personligt, det har så mycket med ens historia och upplevelser att göra. Med vem man är, inte bara vem man vill vara.

tisdag, augusti 07, 2007 11:15:00 fm  
Blogger Helena Bartholdsson said...

Ska be min sambo läsa detta, om att din man bakar scones till dig på morgonen. Ja vissa har ju valt helt rätt, andra missade lite i planeringen.. *blink* Hälsa Åke.. Många kramar till er..

// Helena

tisdag, augusti 07, 2007 1:30:00 em  
Blogger Bendel said...

Ska hälsa Åke!
Kram
Pia

onsdag, augusti 08, 2007 7:30:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home