onsdag, augusti 22, 2007

Salutorget



Vårt hotell låg ganska nära marknaden på Salutorget. Förmodligen har du besökt den då du varit till Helsingfors, de flesta hamnar där. Stannade upp där en dag och åt sötsyrlig kvargpirog och köpte med en halvliter finska jordgubbar. Hoppade sedan på spårvagnen. Framför mig satte sig en välklädd gammal skröplig man med en likadan påse som han åt ur. Han klev tafatt av i Berghäll. Mitt hjärta skrynklade ihop sig av nån sorts ömhet när jag betraktade honom.

Jag tyckte jag hela tiden såg företeelser som jag aldrig tidigare tänkt på som specifikt finska. Exempelvis åt många finländare havregrynsgröt med en klick smör till frukost, det har grötälskaren jag gjort hela min uppväxt. Är det typiskt finskt att göra? På frukostbufféerna fanns små sockermunkar. Min mamma har alltid gjort sockermunkar, är det finskt att göra? Osv.

Ungefär som när jag läste Susanna Alakoskis Svinalängorna och huvudpersonens finska familj hade en foxterrier som hette Terrie. Min farmor hade en likadan hund med exakt samma namn. Det kändes förbannat förutsägbart. Som tur var identifierade jag mig inte så mycket med övriga historian.





7 Comments:

Anonymous Anonym said...

försöker kommentera igen, blogger verkar trassla....

torsdag, augusti 23, 2007 9:16:00 fm  
Blogger Ilva said...

Jag har också alltid ätit gröt med smörbrunn, det har min mamma lärt mig och hon kommer från Ångermanland och har inga finska rötter. Det kanske är nordligt. Men GOTT!

torsdag, augusti 23, 2007 9:16:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ah, nu fungerar det :)

Skulle bara säga att dina snygga finlandsbilder och rapporterna från Helsingfors får mig att undra om jag inte har missat något som aldrig har varit i Finland. Jag har faktiskt inte ens åkt finlandsfärja någon gång.

hm, gäller att hitta barnvakt nu alltså .

torsdag, augusti 23, 2007 9:18:00 fm  
Blogger Bendel said...

Ilva - det är nog mest nordligt, något ett par generationer tillbaka gjorde. Och det är GOTT. Vid frukostbufféerna vi besökte betedde sig dock svenskarna och finländarna sig olika. Hårddraget åt inte svenskarna gröt alls utan var mer "internationella" med croissanter osv medans finländarna verkade äta samma sak som de alltid äter - gröt och karelska piroger.

torsdag, augusti 23, 2007 5:19:00 em  
Blogger Bendel said...

Lotta - Vad roligt att du vill till Finland, det är så välbekant men ändå så exotiskt. Finlandsfärjan är kanske inte lika rolig, men om man inte får barnvakt så är det ett enkelt sätt att resa då mycket är anpassat för familjer (och miljövänligt också såklart).

torsdag, augusti 23, 2007 5:25:00 em  
Anonymous Anonym said...

Marknad i Umeå var ocksåp bra..

tisdag, augusti 28, 2007 9:22:00 fm  
Blogger Bendel said...

Marknad i Umeå låter spännande tycker jag!

tisdag, augusti 28, 2007 9:57:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home