måndag, juni 23, 2008

Hälsning från Ischia (3)

Anteckningar.


Ischiakanin a la Anna Maria.


Öppnade fönstret tidigt i morse och möttes av en våldsam kakafoni av fågelläten (kvitter var det inte). En stor konstrast mot tystnaden och stillheten på dagarna.

Kanin.Vår värdinna är en riktig matmor. Förra året då vi lånade den vedeldade ugnen på gården kom hon och tog över pizzabakandet. Härom dagen kom hon över till mig och maken med en tillagad kanin (från hennes systers husbehovsuppfödning). Den godaste jag ätit, finare än Filippos. Kokad i olivolja, vitt vin, tomat och vitlök. Mjäll med en smakrik yta. Jag åt tom upp allt jag kunde på huvudet, det gör inte ens Anna-Maria, men hennes mor. Först blandade vi kokspadet med bucatini och hade som förrätt. Sedan gick vi lös på kaninbitarna tillsammans med friterad zucchini och lök.

Den lokala livsmedelsbutiken. Om jag frågar efter selleri till ragu går expediten till ett rum bakom disken och hämtar en påse innehållandes bladpersilja, basilika och några stjälkar selleri. Alltid är den gratis.

Min älskade pluttskrutt. 6 månader. På nätterna sover jag utan tröja för att myggorna ska välja mig istället för honom. Ändå lämnar de små djävlarna röda prickar på hans lilla kropp. Räknade till sju bara på hans huvud. Ett på ögonlocket. Snälla myggor, om ni får bita honom hur mycket ni vill på rumpan (allra helst min såklart) lovar ni då att lämna fejset ifred?


Kväll.


Middag.


Morgon.



2 Comments:

Blogger Jessica said...

Har du gett barnet kanin nu då? Och du borde köpa ett myggnät så att han slipper bli myggbiten!

måndag, juni 23, 2008 6:48:00 em  
Blogger Bendel said...

Nej, det ska han få men det får vänta lite till.

Nu har vi kommit hem och myggproblemet uppstod ett par dagar på slutet, men till nästa gång så ska vi nog det.

måndag, juni 23, 2008 10:00:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home