fredag, maj 30, 2008

Matsmart (1)

Hinner inte skriva något eftertänksamt ochn nyanserat då jag är i packningstagen men jag ska ändå dela med mig ett par tankar om den sk samhälls- och samtidsboken Matsmart. Jag har nämligen hakat upp mig på ett par saker som jag måste komma över för att kunna säga något vettigt om den. För det finns nämligen en hel del gott att berätta.

Upphakning 1: Namnet. Ordet smart är inte särskilt samtida. Mer uttjatat ord i matsammanhang finns väl knappast? Ok förresten för samtida men inte det minsta visionärt.

Upphakning 2: Varför en bok i reportageform? Varför inte ett magasin eller en folder?

Nu när jag fått det ur mig kan jag tänka lite friare om innehållet. Det mest betydelsefulla. Först måste jag bara bestämma mig för vem jag ska recensera. Och sedan måste jag ha tid, men det kommer, jag lovar!



7 Comments:

Blogger Jessica said...

Boken kostar 259 kr. Det är ett snäpp eller två under vad man betalar för en skrytbok för soffbordet, beroende på vad man definierar som skrytbok.

Titlar är ibland smittande. Det är som när bagerikedjor ska bestämma namn på bröd. Brödet Bra Liv och värre.
Det är nästan så att man vill beordra dem ut på galgbacken och skjuta dem.

fredag, maj 30, 2008 10:09:00 em  
Blogger Jessica said...

resa bort eller flytta ang. packandet?

fredag, maj 30, 2008 10:10:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika, skönt med en som förstår! Ja det är ett ganska högt pris med tanke på att upplägget liknar ett bättre temanummer av ett magasin.

Ang. titel gick jag och tittade i mitt egna arkiv, 2002 jobbade jag som informatör och projektledare för ett info.proj och var ansvarig för två titlar (på 2 broshyrer) som innehöll ordet smart (och jag var inte först).

Ang. packningen - gäller bara en kortare vistelse i Italien

fredag, maj 30, 2008 10:17:00 em  
Blogger Jessica said...

Det finns ju andra ord än smart. Man kan ju vara lite innovativ så att det inte blir fånigt.

Ha det så trevligt i Italien :)

fredag, maj 30, 2008 10:22:00 em  
Blogger Bendel said...

jo! Ska dock säga att det står mycket vettigt i boken, även fast jag inte är kompis med titeln.

Tackar! :)

fredag, maj 30, 2008 10:30:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Har inte alls läst boken och förstår dig när du tycker att ordet matsmart är klart tveksamt. Men kan ju tillägga det att är det något förlagen vill bestämma över så är det titeln, det kan vara en förklaring!?

måndag, juni 16, 2008 10:14:00 fm  
Blogger Bendel said...

Abselut kan det vara så!

söndag, juni 22, 2008 11:12:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home