söndag, augusti 17, 2008

Boeuf Bourguinon



För några år sedan när Brasserie Bobonne var nyöppnat var jag där med en kollega. Hon sa att hon inte ville äta "sån mat" ute eftersom det är sånt man lagar hemma. Alla tänker inte så, många passar på att äta långkok på krogen för att de själva sällan tar sig för att laga det.Trots att det oftast är enkelt, prisvärt och den egentliga arbetstiden är ganska kort. Det bekräftas av brasseritrenden. Lite är det kanske också en generationsfråga. Långkok och husmanskost är lyx för min generation men inte för våra föräldrar. Läs här delar av en text jag skrev om enkelhetstrenden för tidningen Svensk Gris med Knorr.

Min gryta kokade fyra timmar tills köttet var så mört att det föll sönder under gaffeln och spadet var simmigt, moget, komplext och smakrikt.

4-5 port

750 g högrev (jag trodde jag köpte märgpipa men kom hem med högrev, men ja ja i det här fallet funkar ju det lika bra), putsat i bitar ca 3x3 cm
smör till stekning
ca 1/2 dl vatten
2-3 msk vetemjöl
1 tsk salt
1 krm malen svartpeppar
2 klyftor vitlök, finhackad
3-4 msk timjan
1 lagerblad
2 msk tomatpuré, Mutti
ca 2 dl rött vin
2 1/2 dl köttbuljong
250 g schalottenlök, i halvor
300 g champinjoner
100 g rimmat fläsk, strimlat
persilja, finhackad

Salta och peppra nötköttet och stek det i omgångar i stekpanna och lägg över i en gryta efter hand. Vispa ur pannan med lite vatten och slå över.
Strö vetemjöl över köttet, rör om och tillsätt vitlök, timjan, lagerblad och tomatpuré.
Häll över vin och buljong. Låt sjuda under svag värme.
Stek lök, svamp och fläsk i omgångar i ens tekpanna och tillsätt i den sjudande grytan. Låt småkoka under lock i ca 4 timmar.
Tillsätt persilja och servera med potatis och bröd.

Kommentar: Oftast tillsätter man lök och svamp på slutet men det funkar bra så här också. Hade jag haft morot hemma hade jag låtit skivor av den koka med från start.



9 Comments:

Blogger Jessica said...

Det är väldigt gott med boeuf bourgignonne även om jag aldrig lär mig hur det ska stavas ;). Jag brukar göra en dundersats och frysa in. Eller dundersats förresten, den innehåller lite mer kött än din men en hel flaska rödvis *visslar lite*

Det verkar som om många har ägnat sig åt matlagning och bakning idag. Jag skulle ha gjort båda men upptäcke i sista stund att jag saknade en viktig ingrediens. Studsade till affären och de hade bara den fryst. Det får bli tillagning imorgon. Jag bakade bullar istället.

söndag, augusti 17, 2008 9:53:00 em  
Blogger Bendel said...

Jo stavningen är trixig, måste alltid hålla tungan rätt i munnen. Och då är ju den jag använder ändå lite enklare än den du använder.

Inget blev som jag tänkt mig. Hade tänkt laga en mkt större sats. På märgpipa. Jag är helt säker på att jag hade märgpipa i handen, fattar inte hur jag kom hem med högrev. Men som sagt, det funkar ju lika bra som tur är, och den var KRAV-märkt.

Då ska jag kika vad det är du har i vardande. Vi bakade bullar igår.

söndag, augusti 17, 2008 10:14:00 em  
Blogger Jessica said...

http://matochblommor.blogspot.com/2006/10/hstmat.html

Det här är grytreceptet jag brukar använda.

söndag, augusti 17, 2008 10:17:00 em  
Blogger Bendel said...

Ganska lika. Jag skippar också alltid silverlöken. Men jag använder gärna schalottenlök.

söndag, augusti 17, 2008 10:21:00 em  
Blogger Pernilla said...

Jag brukar bara kalla det köttgryta. Det låter väl smarrigt! Jag älskar att göra sådana grytor, det blir supergott och som du säger, det är billigt också. Alla har inte fattat hur lätt det egentligen är. Din såg mumsig ut!
Har gjort många sådana under mammaledigheten, då man ändå är hemma många timmar.

måndag, augusti 18, 2008 10:59:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

tisdag, augusti 19, 2008 8:52:00 fm  
Blogger Bendel said...

Klart man kan kalla det för köttgryta, det är ju en köttgryta. Men när jag kallar det för BB berättar jag vilken sort och labbar inte för mkt med innehåll och tillvägagångssätt för att visa respekt till dess kulturella ursprung.

Visst är köttgryta enkel mat. Och tacksam, man kan stoppa i nästan vad som helst och hur som helst och det blir bra. Allra helst om köttet får koka länge. Men med möra köttslag och strimlor så behöver inte ens tiden på spisen bli särskilt lång.

tisdag, augusti 19, 2008 9:34:00 fm  
Blogger Pernilla said...

Tihi, jag förstår hur du menar. Jag känner att jag respektlöst fortsätter med mitt köttgryteprat. :)

fredag, augusti 22, 2008 12:54:00 em  
Blogger Bendel said...

Att kalla det köttgryta är inte respektlöst, däremot att kalla det bb och inte bry sig om vilka ingredienser man använder.

fredag, augusti 22, 2008 10:50:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home