torsdag, augusti 14, 2008

Bageri Petite France

Pain au chocolats, macaroner, franskt surdegsbröd och klassiska croissanter. En elegant och trivsam lokal. Kunnig personal och söt uteservering. Sedan några månader tillbaka finns ett nytt bageri på Kungsholmen, Petite France på John Ericssonsgatan 6.


Det är leveransbageriet på Lilla Essingen med samma namn som ynglat av sig. Bröden har långa liggtider, det har jag kollat upp, något bagaren var mycket stolt över. Pavebrödet ovan hade tjock skorpa med frasigt yttre och ett smidigt inkråm med små jämna hål, precis som det ska vara.


Bagaren berättade att macaronerna, och en hallonmacaronbakelse som de har så länge hallonen är sjysta, är inspirerade av Pierre Hermé, mer om honom har jag skrivit förut. Macaronen jag smakade var kanske inte i Herméklass men bättre än de flesta jag ätit i Sverige, återkommer om detta då jag smakat fler.


Något betyder det säkert att bageriet ligger i botten på ett hus jag länge sneglat på för att jag vill bo i det, framför allt för lägets skull och för att det är så snyggt men också för att det är det första kollektivhuset Alva Myrdal byggde med Sven Markelius hjälp. Dagis och restaurang inklusive mathissar finns fortfarande kvar.

Uppdaterat 15/8 med länk till DN-artikel om Petit France.



21 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh, "Saltzerhuset" jag har också sneglat på det länge - hur bekvämt vore det inte att kunna få mat levererad med mathissen på extremt lata eller kaosartade dagar :).
Undrar också om dagiset är i "originalskick" då det hade både sandlåda och plaskdamm inomhus :)

hemma från semestern nu, det vore kul med en fika någon dag kanske?

torsdag, augusti 14, 2008 10:09:00 em  
Blogger Jessica said...

Vad var de där macaronerna fyllda med?

torsdag, augusti 14, 2008 10:14:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja, jag måste erkänna att jag började snegla på det efter att jag fick barn:)

Gärna fika! Kollar om jag hittar mejl hos dig och hör av mig snart.

torsdag, augusti 14, 2008 10:18:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika: Det kollade jag inte upp innan så jag håller på att smaka mig fram. Den ljusbruna smakade nougatigt och chokladigt och var mums!

torsdag, augusti 14, 2008 10:20:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika igen: Jag beställde även hallonmacaronbakelser till på lördag, bättre rapport kommer!

torsdag, augusti 14, 2008 10:22:00 em  
Blogger Jessica said...

Det vore kul med rapport :)
Det är oftast (alltid?) nötter i macaroner så jag har knappt ätit någon, inte vad jag minns i varje fall. Blir intressant att höra hur hallonmacaronerna är!

fredag, augusti 15, 2008 1:57:00 fm  
Blogger Rebecca said...

Jag har funderat på att besöka petite france, efter att ha läst om det i DN. Är de bättre än Lux dessert&choklad? Du har ju varit på restaurang Lux, och kanske kan jämföra...

Trevlig helg!

fredag, augusti 15, 2008 6:32:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jessika - tål du mandel? Det är framför allt mandel i dem.

Rebecca - Bättre än Lux?, för tidigt att säga. Jag tror inte det eftersom Ted på Lux är alldeles särskilt bra men återkommer då jag gjort några fler besök. Det är framför allt ett sjyst kvartersbageri, något vi på Kungsholmen inte är bortskämda med. Och de verkar inte slarva med råvaror, liggtider och sånt. Sen är stället gemytligt, personalen har tid för sina kunder osv.

Det jag hitills smakat har varit bra och gott: latte, pave, macaron och en grov fralla med salami.

Serverar även luncher, typiska franska rätter, kommer även att testa det så småningom.

fredag, augusti 15, 2008 9:35:00 fm  
Blogger Rebecca said...

Enligt mig är Ted med medarbetare outstanding! Men det är alltid roligt att testa något nytt. Jag ska kika in hos dig och se när du testat fler saker.

fredag, augusti 15, 2008 9:41:00 fm  
Blogger Bendel said...

Ok, kul, vi ses! Jag har olika favoriter hos olika bagare, tex levainbrödet på Valhallabageriet (nu var det visserligen ett tag sedan jag köpte det), prinsesstårtan på Xoko osv

fredag, augusti 15, 2008 11:18:00 fm  
Anonymous Anonym said...

NEJ MEN! :0 :0 :0
Det här var det KNÄPPASTE! Jag sitter och surfar runt på ekositer, hittar ett tips om Bulleboden som verkar vara jättebra med otroligt goda bullar (flera olika har skrivit det), sedan hittar jag att samma användare tycker om Bageri Petite France. Jag läser om det och tänker att jag ska fråga dig vad du tycker om det. (Båda ställena ligger på Kungsholmen.)
Jag kopierar länken till siten och går in på din sida och finner att du precis har publicerat ett inlägg om nämnda caf´´e!
Haha, blev så chockad att jag inte ens har hunnit läsa vad du skrivit, kastade mig över kommentatorfunktionen för att delge min förvåning. :P

fredag, augusti 15, 2008 12:47:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tydligen ska croissant aux amandes från Bageri La Petite France vara jättegod, med smältande choklad och mandelmassa inuti...
Och DN ansåg att kanelbullarna på Bulleboden slog deras tidigare favoriter, de från Lux.

fredag, augusti 15, 2008 12:51:00 em  
Anonymous Anonym said...

Förövrigt - länken jag tänkte posta till dig var samma du hade i inlägget...
Jag har aldrig varit på Lux! Jag måste snarast prova både Lux, Petite France och Bulleboden. Måste säga att jag trivs mer och mer på Kungsholmen. Det är så roligt när det finns duktiga bagerier och andra små mataffärer och inte bara ändlösa coffee shops.

fredag, augusti 15, 2008 12:54:00 em  
Blogger Bendel said...

Kungsholmen är en stadsdel på g inte minst när det gäller matställen av olika typ. Var delaktig i ett projekt i försomras som har med ett ev. nyöppnande att göra, med folk som kan och vill mkt.

Godaste bullarna har Vurma tycker jag. När jag äter bulle vill jag att det smakar hembakt snarare än bageribakt. Bulleboden har jag dock inte besökt men har fått pålitligt tips om detta ställe av en matredaktör som också bor på Kungsholmen (tidigare matkonsumentjournalist på stor tidn.).

fredag, augusti 15, 2008 3:54:00 em  
Blogger Bendel said...

När var förresten denna artikel publicerad i papperstidningen eftersom alla tyckas ha läst den nu?

fredag, augusti 15, 2008 3:55:00 em  
Blogger Bendel said...

Vill även säga att Lux är en annan grej än Petite France. Det är striktare på flera olika vis, lite elegantare dessertutbud (nu var det ett tag sedan jag var där också) och Ted på Lux har ju tävlat och så där, det är lite att jämföra äpplen och päron.

fredag, augusti 15, 2008 4:33:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ingen aning när den var införd, hittade ju artikeln av en slump.

Well, det gör inte mig något. Så länge det är gott och inte är någon tråkig kedja...

fredag, augusti 15, 2008 11:06:00 em  
Anonymous Anonym said...

Bonjour,
Leveransbageriet ligger på Stora Essingen och inte Lilla..
Bon dimanche!

söndag, februari 22, 2009 12:40:00 em  
Anonymous Anonym said...

Sedan ett år tillbaka så ligger Petite France bageriet på Kungsholmen, John Ericssons gatan 6 tror jag. På Stora Essingen ligger Macarong Atelien som delvis tillhör Sebastien Boudet som äger Petite France. Det ända som skapas där är Macaronger (svenska för Macarons).

onsdag, september 23, 2009 8:20:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej. Vill Du smaka macarons i klass med Hermé så får Du ta Dig till Falun. Där på Åsgatan 29 ligger en liten chocolaterie vid namn Falu Chocolat. Himmelskt goda macarons. Har smakat från Le Petit France och vågar lugnt säga att Dala macarons är en klass över dem. Hälsningar

måndag, april 11, 2011 12:52:00 em  
Anonymous Mette said...

läste på Macarongs hemsida att ingen lyckas med macarons vid första, andra, tredje eller femte försöket.

Jag tror jag lyckats alla gånger... men jag kanske har gjort det ändå?

lördag, februari 04, 2012 9:08:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home