fredag, augusti 08, 2008

Dåligt för miljön att göra eget bubbelvatten?

I gårdagens DN läste jag en artikel, som jag inte hittar på nätet, som gick ut på att Sodastreamvatten inte var klimatsmartare än köpt kolsyrat vatten. En forskare från Handelns utredningsinstitut trodde iallafall inte det eftersom kolsyrepatroner till Sodastreams endast tillverkas i Tyskland. Signerat TT.

Hm, visserligen är sådana här saker sällan så självklara miljömässigt som man tror om man gör jämförande livscykelanalyser, men, det kändes som allt inte blev sagt i texten som jag ville veta. Eftersom jag inte har dagens DN vet jag inte om någon uppföljning har gjorts, detta hittade jag dock på nätet.



9 Comments:

Blogger Jessica said...

http://sydsvenskan.se/sverige/article353912.ece

Jag har inte letat uppföljningar.
Men det här är lite som när man började tala om mat och äta nyttigt. Sallad var nyttigt, chips var det inte och så höll man på sådär. Gud ska veta att vissa gör det fortfarande tills man vill slå dem. Snarare än att se på sin kost som en helhet, där chips kan ingå lika mycket som sallad bara allt är i rimlig måtta. Så tänker jag om miljökostnader också. Det finns plus- och minussidor med allt, men det kan inte vara just det, att kolsyrepatronen är tillverkad i Tyskland som fäller avgörandet.

Jag gillar att blanda saft med bubbelvatten, nu sedan ett tag särskilt flädersaft. Och då Önos flädersaft. Ica började med sitt Eco sortiment och däri ingår flädersaft. Vad hände med Önos flädersaft på lokalica? Den försvann är vad den gjorde. Det är ju knappast att spela rättvist fast man kan ju fråga HUI om det...
Nu är lokala ica lokala ica. Den undviks bäst ibland. Jag behöver cykla till en Ica Maxi och se om samma har hänt där.

fredag, augusti 08, 2008 12:51:00 em  
Blogger Bendel said...

Delar ditt helhetstänk. Just därför vill jag veta vem som fäller avgörandet om kolsyrepatronerna (finns en osynlig avsändare?)för att själv kunna bedöma hur jag väljer att göra med kolsyrat vatten.

Det du beskriver händer på ICA känner jag så väl igen. Och det förargar mig. Om jag minns rätt påstod ICA att det alltid skulle finnas minst ett par alternativ till deras egna märksvaror. det gör det ofta inte, och ofta råkar just andras varor vara slut i långa perioder osv

fredag, augusti 08, 2008 1:45:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hmmm... en kolsyrepatron är ca 1/2 av en ramlösa flaska. Vilket gör om man bedömmer transportsträckan som miljö problem så kan kolsyrepatron då tranporteras 2ggr längre än ramlösa. Sen ger en kolsyrepatron många gånger flera liter bubbel än 1st Ramlösa. Med andra ord i tranport beräkning så kan de lika gärna vara gjorda i sydafrika och ändå slå Ramlösa.

Det kanske inte var transporten Handelsstjärnnan medande?

Herr B

fredag, augusti 08, 2008 6:26:00 em  
Blogger Jessica said...

Jag har funderat lite och jag instämmer i herr Bs kommentar. Plus förpackningsmaterialet, transporterna av flaskorna, pant av flaskor, återvinning av flaskor, nya flaskor. Hur har man fått fram att kolsyrepatronen från Tyskland (fyller man inte på dem igen?) skulle ha större miljöpåverkan än det vanliga bubblet? (en retorisk fråga)

fredag, augusti 08, 2008 8:51:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har kommit fram till att avsändaren av detta påstående kanske har andra intressen än miljön? (läsk säljare)

Herr B

fredag, augusti 08, 2008 9:31:00 em  
Blogger Jessica said...

Alliansen för Ramlösa?
Nej allvarligt, allt som tar från en bransch och tar rejält är väl benäget att göra den branschen nervös, den som förlorar på det alltså?
Miljöintresset kan man väl stryka från listan redan från början, det låter ju knappast som den här "undersökningen" gjordes förbehållslöst.
Bubbelvatten var på väg att öka rejält i marknadsandelar så vem vet vem som har mest att vinna/förlora på en undersökning.
Själv dricker jag läsk. Och så länge som en soda stream inte får ha den essens jag gillar på flaska lär det fortsätta som det är idag.

fredag, augusti 08, 2008 9:40:00 em  
Blogger Lagers tabberas said...

Så tycker jag att alla som dricker vin eller sprit också ska dricka hemgjort kolsyreblask istället för det är mycket bättre än att ta tunga flaskor från Sydafrika eller Amerika och andra vin och spritproducerande länder. Och så tycker jag att man ska dissa ölet också som transporteras långa sträckor och dessutom i energislukande aluminiumbehållare, för att inte tala om cocakola och annan läsk. Egentligen skulle man inte dricka alls.

söndag, augusti 10, 2008 8:30:00 em  
Blogger Lagers tabberas said...

Så tycker jag att alla som dricker vin eller sprit också ska dricka hemgjort kolsyreblask istället för det är mycket bättre än att ta tunga flaskor från Sydafrika eller Amerika och andra vin och spritproducerande länder. Och så tycker jag att man ska dissa ölet också som transporteras långa sträckor och dessutom i energislukande aluminiumbehållare, för att inte tala om cocakola och annan läsk. Egentligen skulle man inte dricka alls.

söndag, augusti 10, 2008 8:30:00 em  
Blogger Bendel said...

Lagers t - jag kan förstå din kommentar även om den sista meningen är lite, ja vad ska man säga? Egentligen kan man ju fundera över om man heller ska äta något alls om man hårdrar det hela.

Här undrar jag mest över rimligheten i påståendet från professorn, och varför han säger som han gör. Själv har jag inte soda stream och har börjat köpa ganska mkt kolsyrat vatten igen efter en period med bara kranvatten. Varför jag funderar kring vatten beror på att mitt hushåll är ganska stora konsumenter av detta. Liksom alla andra livsmedel jag förtär vill jag veta fakta bakom. Och miljömässigt är det det enda dryck som skulle kunna göra ngn skillnad. De andra dryckerna du nämner dricker vi mkt sällan, mer som en krydda vid vissa tillfällen. Och en skillnad mot andra drycker är att många påstår att vi generellt har bra kranvatten i Sverige.

måndag, augusti 11, 2008 8:37:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home