tisdag, augusti 05, 2008

Roadtrip Västkusten


Förmiddag i Hunnebostrand.

Nu när regnet öser ner och jag ser stormbilderna från södra Sverige på Nyhetsmorgon känns det bra att det var förra veckan vi kom hem från Bohuslän och inte denna. Dessutom har vi varit sjuka och det känns mer ok då det är ruskväder. Det mesta har sagts om Västkusten men jag tänker ändå berätta lite om min (+make+bebis) resa.

Tyvärr åt vi ganska uselt och till överpriser för det mesta. Atmosfär och service var det aldrig något fel på, men maten - smaklös, slabbig och anonym. Nu var resan av den spontana karaktären från början till slut, om jag läst på innan hade jag kanske tex sett detta tips.

Tveklöst godaste krubbet fick vi hemma hos vänner som flytt storstaden - Göteborg - till hus på landet i Halland.


Mäklarbricka 2.0.

Där bland pepparrotsodlingar och hästhagar bjöd de på egen hallonsaft, smoothies, grillad lammstek med örter, syrlig potatissallad, grillade grönsaker som jag imponerades av eftersom de var så fluffiga i konsistensen, rabarber-från-trädgården-cheesecake, gudomligt kaffe då värden som vanligt la ned sin själ i att det skulle bli bra, egen limoncello, egen slånbärslikör -som jag dessutom fick en flaska av, håller med värdinnan om att det är svårt att göra något av slånbär men inget passar bättre att göra likör av. Till frukost fick vi amerikanska blåbärspankisar med bla egen svartvinbärssylt efter Hirams populära recept.



Det norska bakeri i Hunnebostrands utkant. Bakverken av de slaget att jag misstänker en del genvägar, dock färskt och färskt är ofta gott, dessutom matiga tillbehör, mycket god latte och trevligt bemötande.


HUNNEBOSTRAND, BOHUS MALMÖN
Före återseendet ovan bodde vi på ett sunkigt vandrarhem utanför Hunnebostrand. Rummet var kvävande varmt och aldrig har ett dopp i salt vatten suttit bättre än det vid gamla stenbrottsön Bohus Malmön. Vi blev så charmade att vi stannade för middag på Mys Pys , en glad mötesplats, maten talar vi tyst om, är du nyfiken kan du läsa om andra stycket i det här inlägget.


Ställningar för långatorkning i Hunnebostrand.


MARSTRAND
Tillbringade ett par dagar på puttenuttiga Marstrand där man inte skulle bli förvånad över att möta de där tanterna med färger som andranamn eller Prussiluskan.


Utsikt över inloppet från vårt rum, nr 53, på Hotell Nautic , på mornarna kom karavaner med badrockar förbi.

Samma sak här med maten. Dessutom var en hel del råvaror slut både i butiker och i restaurangkök då vi var där. Bergs klassiska konditori är mysigt, passar mig som knarkar mys numera, där ursäktar miljön till stor del den mediokra latten.


HÄRÖN, LINNEVIKEN

Kaklat café/butik i Kyrkesund där man kan ta minifärja över till Härön. Harry Klings glass, bara en sån sak!

Det är förbaskat lätt att gilla Västkusten, särskilt sådana glittriga dagar vi blev bortskämda med. Och till slut fick vi även äta anständigt, på ljuvligaste ön av dem alla, Härön. En fisksoppa som var mycket mer än den pliktskyldiga på alla sådana här ställen vid vatten, gjord på en fond som smakade långkok. Den spegelblanka Valhronakakan med hallon och citronsås var också grym. Detta på Magasinet där man också kan bo gediget. Kanske ett ställe att fira jul på tänkte vi.


Magasinet, ett ombyggt havremagasin, sett från Kyrkesund.

Nära Kyrkesund ligger skaldjursbanken Linneviken med sin speciella flora som kommer av att marken är basisk. En fin strand om man inte är rädd för att krabbor ska bitas i tårna. När vi gick tillbaka till bilen efter ett sista dopp såg jag björnbär som såg lite skumma ut, typ daggiga. Smakade blåbär gjorde de också. Det visade sig vara sällsynta Blåhallon, som inte är sällsynta i Skåne och på Gotland där de kallas Salmbär och äts som sylt till saffranspannkaka.


Vi hade en nära-Smögen-upplevelse. Kollade snabbt in nöjeslivet genom att gå framochtillbaka på den 600 m långa bryggan.



39 Comments:

Blogger Jessica said...

visserligen är det ju kul att roadtrippa när det är mycket folk, å andra sidan blir det gammalt fort och det är anledningen till att jag bara har varit på Gotland under högsäsong. I Visby har jag känt mig sådär att ta mig härifrån för fan!!! Ja fast kanske inte så formulerat och jag cyklade ;)

tisdag, augusti 05, 2008 6:02:00 em  
Blogger Bendel said...

Högsäsong för att det var enklast då, och de flesta vi skulle gästa också var lediga, brukar annars mest vara hemma, och som egen tom jobba. Nästa gång vill maken med segelvana göra Västkusten med segelbåt för att sedan göra världen med segelbåt. Den som lever får se.

tisdag, augusti 05, 2008 7:54:00 em  
Blogger Jessica said...

Göra världen... med dig och barnet under 2 3 år sådär?

Och jo jag förstår det där med högsäsong fast jag är sån där människa som kan gilla att sitta och filosofera på egen hand men saker och ting slår ju igen så förbaskat under lågsäsong att det snabbt blir tråkigt. Jag har varit runt om i världen men jag har inte varit i Kungshamn eller någonstans på västkusten så det står på min lista.

Mäklarbrickan var söt :), och jag antar att du har underhållit dina överflödiga kilon, om jag får vara så oförskämd att nämna det, med valrhonakakor och sånt :)

tisdag, augusti 05, 2008 8:09:00 em  
Blogger Bendel said...

Hans plan är att åka när Lille T är ca 5år, och att andra kanske gör farligare överseglingar. Värsta drömmandet/övertaladet pågår för tillfället.

Jo, det kan verkligen vara en balans det där med säsong och icke säsong. Det blir, som du säger, lätt trist om det är för lite rörelse. Själv vill jag cykla på Gotland, har varit där alldeles för lite och nästan bara i Visby (på stämma med grisbönder). Maken gjorde lumpen där och är inte lika sugen på det. kanske får det bli en resa på egen hand.

Visst har jag underhållit min gravidmage som är större nu än förra sommaren då jag var gravid. Påminner mig om att jag ska boka en mötestid med person med samma problem, hon föreslog en bullfika.

tisdag, augusti 05, 2008 8:27:00 em  
Blogger Jessica said...

Sen för- eller tidig eftersäsong på båda ställena kunde ju funka. Det är väldigt fint att cykla och vandra på Gotland. Man använder inget vägsalt så väggrenen är blommande på ett sätt jag inte har sett någon annanstans.

Är du svårövertalad om seglandet?
Jag avskyr båtar, t o m Gotlandsfärjan är för liten ibland, så nåt seglande skulle det inte bli här!

tisdag, augusti 05, 2008 9:29:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag är en udda Stockholmsbo som inte varit/är mer på Gotland. Slutet av augusti skulle kanske vara något.

Egentligen inte (längre, diskussionen började för ca 10 år sedan). Har nog gått med på att testsegla på hemmaplan. Jag vill veta att jag gillar det, att det funkar, och att det är säkert.

onsdag, augusti 06, 2008 9:13:00 fm  
Blogger Jessica said...

Äh jag var inte på Gotland förrän föräldrarna flyttade dit. Sedan dess har jag varit där desto mer. Första gången jag var där var i oktober. Jag hade bara långärmat med mig och det var sol och 25 grader hela veckan så vi fick shoppa det första vi gjorde. Hösten är egentligen bättre, då är vattnet uppvärmt, du får ha tofta (t ex) för dig själv och familjen och några till.

Jag gillar Florens, och det gör ju som bekant många. Efter några besök lite här och där under året hamnade vi i november/december. Det kan vara lite fuktigt men det kan jag leva med. Kan du ana dig till en viss klaustrofobi ;)

onsdag, augusti 06, 2008 12:58:00 em  
Blogger Bendel said...

I Tofta bor en vän jag umgicks mkt med under studietiden, i ett lila hus med gröna knutar. varje höst vill jag åka någonstans till en kust med strandhotell med vida fönster. Mest vill jag till Cornwall men jag hamnar oftast "bara" i London.

onsdag, augusti 06, 2008 6:48:00 em  
Anonymous Anonym said...

Var ni så långt norrut som Grebbestad? Där ligger en helt underbar skaldjursrestaurang; Greby´s . Perfekt placerad på bryggad intill segelbåtarna, med underbara skaldjur, hembakat tångbröd (jättegott!!!!) och aioli.. Och världens godaste fisk- och skaldjursgryta (de vägrar lämna ut receptet de rackarna!!)
Inte långt därifrån ligger dessutom Tanums gästgiveri - med underbart gammeldags miljö och fantastisk mat.. deras hemgjorda köttbullar med gräddsås är de godaste jag ätit och de smälter på tungan.. Detta är mina bästa Bohus-tips!

onsdag, augusti 06, 2008 11:04:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, augusti 07, 2008 9:34:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, augusti 07, 2008 9:37:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, augusti 07, 2008 9:40:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, augusti 07, 2008 9:43:00 fm  
Blogger Bendel said...

Tack Charlotte! Nej inte Grebbestad denna gång men inte omöjligt nästa gång. I sådanafall kommer jag gå tillbaka till din kommentar.

torsdag, augusti 07, 2008 9:45:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, augusti 07, 2008 9:49:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, augusti 07, 2008 9:50:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, augusti 07, 2008 9:50:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, augusti 07, 2008 9:51:00 fm  
Blogger Kristian said...

Karingo och Petersons Krog på Käringön är ju givna om man älskar ostron som ni gör!

söndag, augusti 10, 2008 9:58:00 em  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 8:13:00 fm  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 8:13:00 fm  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 8:13:00 fm  
Blogger Bendel said...

Tack för senast Kristian! :) Kankse en gemensam tur till Käringön i framtiden?

måndag, augusti 11, 2008 8:17:00 fm  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 8:17:00 fm  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 8:17:00 fm  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 8:17:00 fm  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 8:17:00 fm  
Blogger Kristian said...

Precis, det vore guld om vi kunde göra det.
På närmare håll mot Göteborg har vi Tullhuset på Öckerö... Salt och Sill på Klädesholmen glömde jag att nämna innan.

måndag, augusti 11, 2008 2:36:00 em  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 3:06:00 em  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 3:06:00 em  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 3:06:00 em  
Blogger Bendel said...

Salt och sill är fint. Där åt vi i samband med M & As bröllop på Orust för ett par år sedan.

måndag, augusti 11, 2008 3:08:00 em  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 3:08:00 em  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 3:08:00 em  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 3:08:00 em  
Blogger Bendel said...

.

måndag, augusti 11, 2008 3:08:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Kul att läsa någon annans betraktelser av ens hemmaarena! (Jag är uppväxt i Uddevalla men varit en hel del i Smögen, Kungshamn, Fjällbacka osv) Tråkigt att mycket av maten var kass. Bovallstrand har/hade en hyfsat bra krog i hamnen - Hamncafét kanske det hette. På Lyckorna (nära Ljungskile) finns Villa Sjötorp. Jag har inte varit där men de har vunnit pris vet jag. Annars är mitt favvoställe Kosteröarna (ingen aning om de har någon bra mat men...)å dit kan man förstås segla om man är lagd åt det hållet:)

fredag, augusti 22, 2008 12:10:00 fm  
Blogger Bendel said...

Villa Sjötorp verkar mycket intressant. Vilken byggnad! Tack för tipset. Nej jag blev faktiskt lite förvånad över matstandaren. Så nära havet men inte ens handskalade räkor osv. Men som sagt miljön var det aldrig något fel på.

fredag, augusti 22, 2008 4:21:00 em  
Anonymous Konferens västkusten said...

The west coast looks good place, as a person goes on a holiday he want to get relaxed and like to have good food and nice ambience and atmosphere. hence this place look as perfect as one want. even conference can be held as good as possible ...

fredag, juni 03, 2011 12:14:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home