söndag, juli 13, 2008

En söndagmiddag i juli



PARMESANSTEKT KYCKLING
2 port

2 kycklingfiléer
2 ägg
1 dl riven parmesanost
ströbröd
salt, peppar
olivolja

Rör samman ägg och ost. Dela filéerna en eller två gånger på höjden. Doppa dem först i ägg- och ostblandningen och sedan i ströbröd. Krydda. Stek i olivolja ca 3 min på varje sida.


MORÖTTER MED ÖRTSÅS
2 port

Jag serverade kycklingen ovan med morötterna som tillbehör men ärligt talat hade den rätten varit godare med en insalata mista. Men för det är detta supersmarrigt, som mellanrätt eller kanske till en plain köttbit. Örtsåsen har hämtat mesta inspirationen från Lisa. Jag kokade 4 rejäla morötter, då fick jag hälften av såsen kvar som jag har sparat för att använda imorgon.

4 morötter
100 g rucola
2 1/2 dl persilja
1 1/2 dl gräslök
2 msk vitvinsvinäger
2 dl olivolja
ca 20 g kapris, i salt för att K säger så, min har jag köpt i Italien, grovhackad
salt, peppar

Slanta morötterna och koka mjuka. Gör under tiden såsen:
Slå över ca 1 l kokt vatten över rucola och örter. Sila. Tillsätt vinäger och mixa till jämntjock konsistens med mixerstav. Kör sedan ner olivolja, lite i taget.
Vänd ned kapris och smaka av med salt och peppar.
Blanda hälften av såsen med morötterna.



TOMATSALSA MED MYNTA OCH VITLÖK
4 port

4 tomater
3 klyftor vitlök, grovt hackad
några stänk tabasco
2 msk rödvinsvinäger
1 msk färsk mynta, hackad
olivolja
strösocker

Hacka tomat och blanda med vitlök och övriga salsaingredienser i en skål. Låt rinna av och servera på rostat bröd.



HALLON- OCH CHOKLADPAJ
ca 10 små bitar

Pajdeg:
1 dl dinkelfullkornsmjöl
1 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
0, 75 dl socker
125 g smör, kallt i bitar
50-75 g mörk choklad, 70 % kakao

Fyllning:
1/2 l hallon
1/2 dl socker
1 1/2 msk potatismjöl

Värm ugnen till 175 grader.
Blanda mjöl, gryn och socker i en bunke. Blanda ihop med fingertopparna tills det blir grynigt. Hacka chokladen grovt och blanda ned i smuldegen.
Lägg hälften av smuldegen i botten på en liten pajform, ca 20 cm i diameter. Grädda 7-10 min.
Blanda hallon med socker och potatismjöl och lägg i formen på den förgräddade degen. Strö över resten av smulorna.
Grädda co 40 min nederst i ugnen. Ett tecken på att det är färdigt är då bären börjar bubbla.

Jag serverade Sias prisvärda stracciatellaglass till.




4 Comments:

Blogger Jessica said...

Har du provat panko någongång? Nackdelen är att de blir rätt soggiga om man värmer dem som rester men en blandning av vanligt ströbröd och panko brukar bli bra. Panko är överlägset som ströbröd i sånt man ska göra och äta genast när man vet att det inte blir några rester. Wallenbergare -- jag viftar med öronen *skrattar*

måndag, juli 14, 2008 1:01:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh det låter som mat som passar mig alldeles utmärkt. Ska genast gå och plocka av lite hallon i trädgården :)

måndag, juli 14, 2008 11:01:00 fm  
Anonymous Anonym said...

sladdade lite på tangenterna, det var jag ovan, att amma och bloggkommentera är ju, ja sådär ibland.

måndag, juli 14, 2008 11:02:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jessika - Jag har provat panko men mest till asiatisk mat. kan tänka mig att det skulle funka bra till detta eftersom jag personligen tycker den här rätten ska ätas på direkten, så varmt att det nästan smakar friterat i munnen. Det är därför jag börjar med kycklingen, det andra kan väntas på lite och då kan man äta resten i lugn och ro sedan.

Elin - ti hi, jag har gett upp att göra något samtidigt som jag ammar. Avis på dina egna hallon, eller snarare: Vad fint med egna hallonbuskar! Pajen är mera godis än bär.

måndag, juli 14, 2008 12:15:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home